Onderwijs: tijd om naar leerplan 2.0 over te stappen
17.08.2017

Onderwijs: tijd om naar leerplan 2.0 over te stappen

Met de Learning Services biedt Ricoh Belgium een nieuwe interactievere manier van leren aan.
Vilvoorde, 17 augustus 2017 - De maatschappij evolueert, de technologische ontwikkeling staat niet stil en ook de jongeren veranderen onder invloed van de onverbiddelijke stroom aan nieuwe tools op de markt. Daarom dient het opleidingsproces fundamenteel te veranderen. Generatie Z wil niet langer dan een uur of meer stilzitten om een PowerPoint-presentatie te volgen. Jongeren moeten op een andere manier geboeid worden. Leren moet in de toekomst dus interactiever, gevarieerder en vooral persoonlijker worden. Daarom ontwikkelde Ricoh de Learning Services en stelt scholen “The classroom of the Future” (de klas van de toekomst) voor. Ricoh ontwikkelde niet alleen de modernste interactieve opleidingstools voor de leerruimte, maar ook een platform dat mobiel en gepersonaliseerd leren mogelijk maakt. Ricoh levert eveneens de nodige opleiding om met deze tools te werken, om ze in het leerproces te integreren en om ervoor te zorgen dat de leerkrachten ze dagelijks op een doeltreffende manier gebruiken.

Wat leerplan 2.0 betreft, speelt Nederland een vooraanstaande rol! 3 jaar geleden werd de Steve Jobs-school in Amsterdam opgericht. Sindsdien werden een twintigtal scholen van hetzelfde type opgericht en uitgerust met de Ricoh Learing Services-producten (learning table, leersystemen via videocommunicatie, interactief krijtbord en interactieve projectie). Bij ons besliste de Sint-Leo Hemelsdaele secundaire school in Brugge om ook naar de digitale school over te stappen. Dankzij de Learning Services van Ricoh Belgium, werken de leerlingen vandaag dagelijks met interactieve borden, projectoren en andere interactieve schermen.
Pascal Craeye, directeur van de eerstegraadschool Sint-Leo Hemelsdaele, licht de overstap van zijn school naar 2.0 toe: “Na een boeiende uiteenzetting in de gebouwen van Ricoh in Vilvoorde vorig schooljaar was de aanwezige 10-koppige delegatie ervan overtuigd dat het introduceren van enerzijds de nodige hardware en anderzijds de ondersteuning noodzakelijk is. Als school willen we de 21ste eeuw instappen en ons onderwijsproces updaten. We zijn ervan overtuigd dat een dergelijke beweging alleen maar kan slagen als er over middellange termijn een plan uitgetekend wordt en het geheel ondersteund wordt door externe adviseurs omdat die a) ervaring hebben met veranderingsprocessen en b) als ‘vreemde ogen’ meer impact op het ganse lerarenkorps zullen hebben. ” Van een “traditionele” school…
Sint-Leo Hemelsdaele in Brugge is een school met zes studiejaren (van 12 tot 18 jaar), er zijn zo’n 600 leerlingen en een 90-tal personeelsleden (leraren, opvoeders, administratie, ...). Cette école résulte de la fusion de deux établissements et dispose également d'un internat où 170 élèves vivent et étudient toute la semaine.

Sur les plans de la logistique et de l'organisation, l'école n'a subi que peu de changements ces dernières années. De leerlingen zitten zeven à acht lesuren per dag veelal in één klaslokaal, meestal met een vaste groep. Voor sommige vakken bestaan er vaklokalen (wetenschappen, techniek, aardrijkskunde, informatica, lichamelijke opvoeding, ...). Een standaard les is vrij gelijklopend: leraar legt uit, leerling luistert, noteert, voert opdrachten en taken uit. Op geregelde tijdstippen zijn er toetsen. Enkele vakken (moderne talen, techniek, informatica, ...) evalueren ze ‘permanent’. Dit wil onder andere zeggen dat er geen geregelde proefwerken meer zijn. Er zijn vakwerkgroepen waar leraren onderling hun aanpak bespreken.

Dankzij de tussenkomst van Ricoh is elk lokaal al voorzien van een computer en een projector, en er zijn drie informaticalokalen. In een deel van de school is er echter geen wifi.
… naar een “digitale” school
Ricoh a dressé le bilan des installations déjà présentes et sur base de cet état des lieux, l’entreprise a élaboré une proposition sur mesure pour Sint-Leo Hemelsdaele. Celle-ci prévoit trois espaces aménagés en tant que centre d'études ouvert.

In een eerste ruimte komen ronde tafels, statafels en een projector met beugel gemonteerd op projectiebord (200 x 100 cm).
In de tweede ruimte komen hoge tafels met interactieve leertafel van 55 inch voor collaboratief werken, een tafel met zeven plaatsen voor mobiel leren, een interactief whiteboard Ricoh D6500 65 inch, een verplaatsbaar tafeltje met Video Conference UCS P3500 M en een tafel om samen te werken (met 10 stoelen).
De derde ruimte, waar geen Ricoh materiaal zal worden geïnstalleerd, wordt ingericht als bibliotheek, waar een aantal overleg- en vergaderhoeken zullen worden voorzien om het interactief en collaboratief werken te stimuleren. Staplaatsen, hoge krukken en zitplaatsen zorgen nl. telkens voor een andere samenwerkingsdynamiek. In die laatste ruimte werd geen Ricoh-materiaal geïnstalleerd; de onderneming verleent de school haar expertise op het gebied van ruimtelijke inrichting om het leerproces te bevorderen.
Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium/Luxembourg. “Voordien waren de lessen zeer statisch; dankzij de installatie van de nieuwste technologie in de welbepaalde leslokalen zijn leerlingen en leerkrachten vandaag bevrijd van het strakke lessenkader en toegewezen klaslokalen. Leerlingen kunnen alleen studeren of onder begeleiding van de leerkrachten. Ze werken samen op een onafhankelijke, interdisciplinaire en interactieve manier ... Met een videoconferentiesysteem voor leerlingen op afstand. Jongeren blijven niet langer uren op een stoel aan een bank zitten ... Ze bewegen, raken aan, leren ... En ze zijn enthousiast!
Lees hier meer over de Learning Services van Ricoh.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.