Une trentaine de projets écologiques et solidaires ont été soutenus par Ricoh Belgium en 2017
01.03.2018

Ricoh Belgium steunde in 2017 zo’n dertig ecologische en maatschappelijke projecten

Vilvoorde, 1ste maart 2018 – Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is echt een kernwaarde bij Ricoh Belgium. Een echt MVO-beleid, dat de medewerkers ertoe uitnodigt de handen uit de mouwen te steken, wordt trouwens al geruime tijd geïmplementeerd. Zo werkt het bedrijf ieder jaar mee aan projecten die of met het milieu te maken hebben, of van humanitaire aard zijn. Een klein overzicht van enkele projecten uit 2017!

Januari

  • Ricoh steunde het project “Keuken Sociale Werkplaats” in Grimbergen.

Februari 

  • Tijdens “Dikke truiendag” werd bij Ricoh Belgium in Vilvoorde de verwarming zo laag mogelijk gezet en werd  elke medewerker gevraagd een dikke trui te dragen.
  • Deelname aan de “Dopjesactie”. Om het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te financieren, hebben de werknemers van Ricoh het hele jaar door dopjes verzameld, zodat de vereniging ze kon verkopen aan een onderneming die ze recycleert in duurzame pallets. 
  • Dankzij ‘Green van de hoop’, een door Ricoh Belgium gesponsord golftoernooi, konden fondsen worden ingezameld voor de strijd tegen mucoviscidose.

Maart 

  • Op 1 maart, Nationale “Complimentendag”, bezorgden de medewerkers via mail complimenten naar collega’s.

April

  • Ricoh Belgium zette zich in voor de strijd tegen kanker en leukemie door fondsen in te zamelen voor Télévie via verkoop van snoep, pennen,…
  • Ricoh steunt ook Fifty One International door ‘51 jaar acties voor het kinderwelzijn’ te sponsoren.

Mei

  • Ricoh is al vele jaren partner van de European Special Olympics, een groot sportevenement dat jaarlijks wordt georganiseerd. Ricoh bezorgt materieel aan deze  organisatie, die sportbeoefening aanmoedigt bij mensen met een verstandelijke beperking. Ook dit jaar stelde Ricoh met veel plezier 20 printers, technische support en het benodigde papier  ter beschikking. Bovendien zorgde Ricoh voor het drukken van catalogi en programmablaadjes 
  • Met een cupcakeverkoopactie binnen het bedrijf heeft Ricoh fondsen weten in te zamelen voor een hondenasiel in Grimbergen.
  • Ricoh heeft deelgenomen aan ‘Movie for Solidarity’ van Kom op Tegen Kanker.
  • 31 medewerkers van Ricoh Belgium liepen op zondag 18 mei de 20km van Brussel, ten voordele van Child Focus.
  • Ricoh heeft de posters gedrukt voor de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen, georganiseerd door Child Focus op 25 mei.

Juni

  • Sinds 2006 is 5 juni (United Nations World Environment Day) traditioneel de “Ricoh Eco Action Day”: de dag waarop alle Ricoh-ondernemingen over de hele wereld allerlei acties houden rondom het thema “milieu”. Net zoals in de vorige jaren heeft Ricoh Belgium besloten niet enkel één dag aan het milieu te wijden, maar meteen een hele maand, de “Ricoh Global Eco Action Month”. Heel de maand juni lang zijn er verschillende activiteiten met betrekking tot het milieu en duurzaamheid in het gebouw in Vilvoorde. 
  • Ricoh heeft ‘Les amis de Benjamin’ gesteund door hun een projector ter beschikking te stellen.

Augustus

  • Ricoh Belgium drukte de affiches voor de “Nacht van de Vleermuis”, georganiseerd door Natuurpunt.

Oktober

  • Ricoh Belgium nam deel aan Fairtrade@work en het zorgde voor ontbijt. Fairtrade-producten zoals sinaasappel- en pompelmoessap, chocolade, koekjes en rijstwafels (gekocht bij Oxfam) werden aangeboden aan alle medewerkers van Ricoh. Verder kochten we croissants en vers fruit  (met biolabel) bij ‘La Ferme nos Pilifs’ om een echt ontbijt te kunnen serveren. De koffie en thee uit onze automaten waren ook Fairtrade. Ricoh draagt op deze manier bij tot de creatie van betere levensvoorwaarden voor de boeren in het Zuiden.

Novembre

  • In samenwerking met Natuurpunt presenteerde Ricoh de Tree of Life: voor elke geboorte in het bedrijf verbindt Ricoh zich ertoe vijf bomen te planten. Alles bij elkaar zijn er dus veertig bomen geplant in 2017.

Décembre

  • Met de eindejaarsfeesten die in aantocht zijn, heeft Ricoh aandacht voor liefdadigheidsprojecten, zoals die van de vereniging All 4 dogs. Deze organisatie, die is gevestigd in Sint-Truiden, helpt verlaten en mishandelde dieren. Het gaat om het ondersteunen van dierenasielen- en opvanghuizen, zowel in België als in het buitenland, door giften en materiaal. De werknemers van Ricoh hebben meegewerkt aan de wafelverkoop: € 5/doos.
  • Ricoh schonk zo’n vijftig cadeautjes aan het Vivalia-ziekenhuis voor de sinterklaas van de jonge patiëntjes in het ziekenhuis.
  • Ricoh heeft in naam van de onderneming cadeaus gehangen in de kerstboom van het ziekenhuis van de Universiteit van Luik ten voordele van Télévie.
  • Deelname aan de operatie “Xmas-box” ten voordele van de vereniging ‘Les Pains Unis’. Dozen die met 10 levensmiddelen en dranken zijn gevuld, worden verdeeld onder de daklozen en de behoeftigen op hun oudejaarsavond.
  • Op 9 december nam Ricoh deel aan de ‘Viva for Life Karting’ in Namen. Het streefdoel was zoveel mogelijk rondjes af te leggen om geld in te zamelen voor diverse verenigingen. In het Ricoh-team zat, onder anderen, Eric Gryson achter het stuur, de CEO van Ricoh Belgium Luxembourg zelf! Ricoh wist niet minder dan 800 euro bij elkaar te rijden.

Eric Gryson, CEO de Ricoh Belgium/Luxembourg

We hebben altijd aandacht gehad voor onze impact op de wereld”, onderstreept Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium & Luxembourg. “En wel in die mate dat onze sociale verantwoordelijkheid als onderneming een kernwaarde voor ons is en tot het hart van onze activiteiten behoort. We willen niet alleen goede burgers zijn, ons doel is uit te blinken, waarbij we de verwachtingen van alle partijen in de gemeenschap waarin we actief zijn willen begrijpen en eraan willen beantwoorden. Daarom verbinden we ons ertoe de hoogste burgerschapsnormen wereldwijd te respecteren, zowel intern als extern, met onze partners en leveranciers over de hele wereld.Zelf draag ik bij door ondermeer met een auto te rijden die 100% elektrisch en dus ecologisch is. » Eric Gryson, CEO de Ricoh Belgium/Luxembourg

Opdat het bedrijf evolueert als gerespecteerde organisatie, wil Ricoh zich toeleggen op het MVO-concept in een mondiaal perspectief en bij elke bedrijfsactiviteit. Daarom heeft Ricoh zijn MVO-charter (CSR Charter) opgesteld, dat de volgende vier punten omvat:

  1. Integriteit in ieder van onze bedrijfsactiviteiten: wij respecteren de hoogste ethische normen bij al onze bedrijfsactiviteiten. 
  2. Harmonie met het milieu: wij willen de impact van onze commerciële activiteiten, maar ook die van onze producten en diensten op het milieu beperken.
  3. Respect voor mensen: Ricoh Belgium heeft al de onderscheiding ‘Beste werkgever’ gekregen en hecht groot belang aan de tevredenheid van zijn klanten, zijn eigen medewerkers en stakeholders.
  4. Harmonie met de samenleving: wij willen bijdragen aan de verbetering van het leven van de mensen om ons heen door middel van de producten en de diensten die we aanbieden, maar ook via onze acties ten voordele van solidariteitsprojecten.

Alle door Ricoh gesteunde initiatieven moeten aan dit charter voldoen.

Zoals ieder jaar zal Ricoh ook in 2018 zijn MVO-strategie verder ontwikkelen en de initiatieven van zijn partners blijven steunen.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.