homeback to menu
Overzicht

Leading Change at Work

Technologie verandert de manier waarop we (samen)werken. Ricoh helpt je bij die verandering in elke fase. Voor een naadloze overgang naar een flexibele werkomgeving, waar professionals altijd en overal optimaal samenwerken.
Ontdek onze oplossingen
Business service
Digital Workspace

Altijd en overal samenwerken

Het gaat er niet om waar je werkt, maar hoe je werkt. Ricoh ondersteunt je bij de ontwikkeling en implementatie van digitale, flexibele werkplekken. Zodat medewerkers efficiënt samenwerken en meer uit hun dag halen, waar zij ook werken.
Ontdek onze oplossingen
Business Process Management

Optimaliseer je processen

Automatiseer handmatige, arbeidsintensieve werkzaamheden. Bespaar kosten én houd tijd over voor werk dat er echt toe doet. Houd je medewerkers betrokken, productief en werk met meer plezier, dankzij gestroomlijnde processen.
Ontdek onze oplossingen
Cloud & IT-infrastructuur

Klaar voor de cloud

Ontdek hoe je de cloud en IT-infrastructuur optimaal inricht en beheert, zodat je flexibeler, productiever én veiliger werkt. Ricoh ondersteunt je met uitgebreid advies en schaalbare oplossingen, waarmee je een flexibele werkomgeving mogelijk maakt.
Ontdek onze oplossingen
Cybersecurity

Houd je organisatie 24/7 veilig

Hybride werken en het toenemend gebruik van mobiele devices (ook thuis) zet het security-vraagstuk in een nieuw daglicht. Houd je gegevens, informatie, systemen en IT-infrastructuur 24/7 veilig met cybersecurity door Ricoh.
Ontdek onze oplossingen
Digital Experience

Optimaliseer de klantbeleving

Overtref de klantverwachtingen in elke fase van de customer journey. Wij ontwikkelen, implementeren en beheren oplossingen voor medewerkers zodat zij een onuitwisbare indruk achter kunnen laten bij (potentiële) klanten.
Ontdek onze oplossingen
Graphic Communications

Maak uw bedrijf klaar voor de toekomst

De mogelijkheden met printen zijn eindeloos. Bij Ricoh helpen wij u te evolueren, te digitaliseren en een duurzaam bedrijfsvoordeel te creëren. Wij leveren oplossingen op het gebied van hardware, software en diensten die nieuwe mogelijkheden binnen professioneel printen mogelijk maken.
Ontdek onze oplossingen
Graphic Communication
Kantoorprinters en software

Print altijd en overal, soepel en snel

Van kantoorprinters tot multifunctionele printers. Ricoh biedt een breed assortiment aan hoogwaardige printoplossingen. Met tal van mogelijkheden in snelheid, omvang en configuraties vind je altijd een model dat past  bij jouw organisatie.
Ontdek onze oplossingen
Overzicht

24/7 antwoord op je vraag

Hulp nodig bij een product of heb je een andere vraag aan ons? Je kunt hier terecht voor support, advies en snelle oplossingen. Ons team staat v je klaar.
Naar support
AV technology and management
Overzicht

Altijd op de hoogte

Lees het laatste nieuws, blijf op de hoogte van onze productinnovaties en ontdek welke evenementen we organiseren.
Blijf op de hoogte
News and events from Ricoh
Onze organisatie

Wie we zijn en wat we doen

Kies je voor Ricoh? Dan kun je rekenen op een team van specialisten met focus op jouw branche. Zij kennen de kansen en uitdagingen van je organisatie. Zo ontvang je advies op maat, op een manier die bij je past.
Ontdek Ricoh
Overzicht

Stel ons je vraag

Wil je meer informatie over onze oplossingen en diensten? Heb je support nodig of heb je een vraag over je account of een factuur? Ons team staat voor je klaar.
Neem contact met ons op
Brand & Business Communication
Overzicht

Altijd op de hoogte van actuele ontwikkelingen

Welke ontwikkelingen spelen er op dit moment in de branche? Wat zijn de trends? En kun je hier als organisatie op inspelen? Lees onze onderzoeken, e-books en whitepapers en doe waardevolle inzichten op.
Doe inspiratie op
Ricoh Insights - Overview
Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

Slechts 13% van alle kantoormedewerkers heeft toegang tot tools voor procesautomatisering

Ricoh Belgium, woensdag 27 april 2022 – Onderzoek van Ricoh toont aan dat organisaties geen gebruikmaken van de mogelijkheid om workflows te automatiseren en kantoorruimtes anders in te richten, als onderdeel van hun strategie voor hybride werken. Dit ondanks de oproep van medewerkers om handmatige processen te digitaliseren.

Aan het onderzoek van Opinium, in opdracht van Ricoh, deden 500 Nederlandse kantoormedewerkers mee. Uit het onderzoek blijkt dat een meerderheid van de Nederlandse medewerkers van mening is dat procesautomatisering hun werk zou verbeteren, omdat zij te maken hebben met een hoge administratieve last. Daarbij belemmert een gebrek aan tools voor werkplekreservering en workflowtechnologie de medewerkersbeleving.

Medewerkers minder sceptisch over procesoptimalisatie
Op dit moment heeft slechts 13% van de medewerkers toegang tot tools voor procesoptimalisering. 41% zegt dat de organisatie het afgelopen jaar niet anders heeft geïnvesteerd in tools om taken of processen te automatiseren. Ondanks dat de meerderheid (65%) aangeeft dat procesautomatisering hun dagelijks werk verbetert. Dit toont aan dat de houding van medewerkers ten opzichte van procesoptimalisatie minder sceptisch is dan vóór de pandemie.

Kansen van hybride werken: productiviteit en beleving verbeteren
Met hybride werken hebben werkgevers de kans om de werknemersbeleving en -productiviteit te verbeteren, bijvoorbeeld door arbeidsintensieve werkzaamheden te automatiseren. Denk aan handmatig werk, zoals administratieve taken. Om van hybride werken een succes te maken, is het belangrijk dat de juiste tools en procedures worden toegepast. En dat organisaties tegemoetkomen aan de behoeften van de medewerkers.

Advies over de juiste tools noodzaak
Meer dan een derde (38%) van de medewerkers zegt productiever te zijn als de administratieve last niet zo hoog was. Tegelijk vindt 33% het aantal technologieplatforms waarvan verwacht wordt dat ze deze gebruiken verwarrend. Zo zeggen de respondenten dat deze extra tools hun werklast juist verhogen in plaats van verlagen. Dit onderstreept de noodzaak voor werkgevers om zich te laten adviseren in hun zoektocht naar de juiste technologie en systemen die medewerkers maximaal ondersteunen. Want een overkill aan platforms kan nieuwe en bestaande medewerkers wellicht afschrikken.

Digitalisering van de werkplek
Nu werkgevers hun medewerkers aanmoedigen om weer op kantoor te werken, is het van belang om processen in te richten die ervoor zorgen dat de transitie naar digitaal werken soepel verloopt. Echter denkt de helft van de Nederlandse kantoormedewerkers (52%) dat de investeringen in een reserveringssysteem voor werkplekken nog onveranderd is. Veel organisaties willen hun kantooroppervlak verminderen. Een gebrek aan een reserveringssysteem kan leiden tot een situatie, waarin medewerkers die naar kantoor komen geen goede werkplek hebben. Dit kan zorgen voor een minder fijne kantoorbeleving, en uiteindelijk medewerkers ontmoedigen om weer op locatie te werken.

Meer ruimte voor kerntaken
Maurits Aalders, Marketing Director bij Ricoh Nederland, zegt: “De tijd dat medewerkers zich zorgen maakten over het feit dat automatisering hun rol en werk zou vervangen, is voorbij. De meerwaarde van technologie en automatisering is dat je meer tijd overhoudt voor kerntaken, zo is de algemene gedachte. Als je er als organisatie niet in slaagt om procesautomatisering onderdeel te maken van je langetermijnstrategie voor hybride werken, dan loop je uiteindelijk belangrijke kansen mis voor optimalisatie van zowel de bedrijfsvoering als de productiviteit van medewerkers."

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh-europe.com voor meer informatie.

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.