30.01.2024

Ricoh zet hele maand in het teken van milieu en sociale doelen

Van ludieke activiteiten voor medewerkers omtrent de SDG’s tot de aankondiging van een scenario voor de reductie van de Scope 3-uitstoot

Ricoh zet hele maand in het teken van milieu en sociale doelen

Naar jaarlijkse gewoonte heeft Ricoh in juni opnieuw een actiemaand georganiseerd rond de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Net zoals in de rest van de wereld lanceerde het bedrijf ook in België en Luxemburg initiatieven om medewerkers bewuster te maken van hoe ze zelf hun steentje kunnen bijdragen voor een gezonder milieu en een betere samenleving. In de marge kondigde Ricoh een plan aan om de Scope 3-uitstoot te verminderen.

Van armoede tot ongelijkheid en klimaatverandering: met 17 SDG’s willen de Verenigde Naties tegen 2030 een duurzamere wereld creëren. Ricoh zet zich al jaren in om de groei van de business in overeenstemming te brengen met die duurzame ontwikkelingsdoelen. Om ook medewerkers bewust te maken van hun rol in het realiseren van zo’n duurzame samenleving, zet Ricoh tijdens de ‘Global SDG Action Month’ in juni actief in op interne activiteiten en communicatie.

Ludieke activiteiten in België en Luxemburg

Ricoh organiseerde wereldwijd activiteiten omtrent de SDG’s en ook de leiders van het bedrijf deelden hun visie om werknemers aan te moedigen en te inspireren. Ook in België en Luxemburg zat Ricoh niet stil. Zo kregen werknemers de kans om een hele week een e-bike uit te testen en konden ze deelnemen aan een picknick in het park met taarten en koekjes bereid door mensen in een sociale en inclusieve context.

Medewerkers mochten zich ook inschrijven voor verschillende workshops. Zo was er een sessie waarin Child Focus uitlegde hoe de organisatie een verschil maakt en waarom het belangrijk is om vrijwilliger te worden. En via Mensura kwam een voedingscoach een workshop geven rond budgetvriendelijk koken, met tips om minder voedsel weg te gooien en de tijd in de keuken tijdens de werkweek te verminderen door in het weekend slimmer te koken. Als afsluiter van de SDG-actiemaand kregen alle medewerkers een ecologische handdoek, zodat ze op een stijlvolle en duurzame manier aan hun zomervakantie konden beginnen.

Wereldwijd engageerde Ricoh in juni ruim 80.000 werknemers om bij te dragen tot een duurzamere wereld. Akira Oyama, CEO van Ricoh: “Onze niet aflatende toewijding om maatschappelijke problemen op te lossen, vormt de basis van de duurzame versterking van onze bedrijfswaarde. Door een hele maand onze prestaties te vieren en ons nog meer in te zetten voor de SDG’s ben ik ervan overtuigd dat de Ricoh Group een betekenisvolle impact op de samenleving zal blijven nastreven.”

Vermindering van de Scope 3-uitstoot

Het SDG-initiatief van Ricoh was tot enkele jaren geleden voornamelijk gericht op milieubewustzijn en heette toen nog ‘Global Ricoh Eco Action’. Intussen is duidelijk dat duurzaamheid een veel omvangrijker begrip is en ook het sociale welzijn van mensen een hoofdrol opeist. Natuurlijk blijft de planeet een cruciale pijler in de plannen van Ricoh. Daarom kondigde het bedrijf onlangs een nieuw scenario aan voor het reduceren van de Scope 3-broeikasgassen in de toeleveringsketen.

Scope 3 verwijst naar de indirecte uitstoot die zich in de waardeketen voordoet, maar waar het bedrijf geen rechtstreekse controle over heeft. Het scenario van Ricoh focust zich op verschillende categorieën die hieronder vallen. Zo legt het bedrijf zich bijvoorbeeld toe op het gebruik van gerecycleerd materiaal en het beperken van het gewicht en de grootte van producten. Ricoh streeft ook naar de ontwikkeling van producten in overeenstemming met het International Energy Star Program en wil een voortrekker zijn op het gebied van energiebesparende prestaties.

Meer informatie over de aanpak van Ricoh met betrekking tot duurzaamheid vindt u hier: https://www.ricoh.com/sustainability/materiality

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.