Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

Europese middelgrote bedrijven lopen jaarlijks 433 miljard euro mis

Top 3 belemmeringen: wet- en regelgeving, aantrekkingskracht op talent, toegang tot technologie

Vilvoorde, 12 september 2016 – Europese middelgrote bedrijven lopen jaarlijks potentieel elk 5,7 miljoen Euro1 mis door barrières die hun groei belemmeren. Met 75.000 middelgrote bedrijven in Europa2 komt de totale potentiële misgelopen omzet neer op 433 miljard Euro3. Dat is bijna gelijk aan het jaarlijkse BBP van België4 en bijna de helft van het jaarlijkse BBP van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek onder Europese middelgrote bedrijven uitgevoerd door Ricoh. 

Dit terwijl middelgrote bedrijven in Europa grootschalige ambities hebben: 38% wil in de nabije toekomst naar de beurs gaan (IPO), in België is 24% van de middelgrote bedrijven dit van plan. 21% van de Europese middenbedrijven plannen een ander bedrijf over te nemen of te fuseren om hun concurrentiekracht te versterken, in België geldt dit voor 20% van de ondernemingen. 

Ondanks deze hoge ambities geeft 93% van de middelgrote bedrijven aan belemmerd te worden in hun groei. De drie belangrijkste barrières zijn: het moeten voldoen aan complexe wet- en regelgeving, moeite hebben met het aantrekken van toptalent op alle niveaus en problemen met het vinden, financieren en implementeren van de juiste technologie om hun ambities te ondersteunen.

Belgische bedrijven willen investeren in digitale technologie

Uit het onderzoek blijkt dat 30% van de middelgrote bedrijven in Europa nog geen digitale technologie inzet, specifiek gericht op groei als bedrijf. Tegelijkertijd ziet het Europese middenbedrijf grote kansen voor hun onderneming bij investeringen in digitale technologie. Een kwart van de Europese en Belgische middenbedrijven denkt hiermee de transitie naar een meer ‘mobiel bedrijf’ te kunnen maken. 

Ondernemers zien de inzet van digitale technologie als cruciaal voor het realiseren van winst die ze nu elk jaar mislopen. Belgische ondernemers geven in het onderzoek aan dat zij verwachten dat hun winst zal stijgen wanneer barrières op gebied van technologie, wet- en regelgeving en het aantrekken van talent lager worden. 18% van de Belgische ondernemers denkt dat hun winst dan met maar liefst 20% kan stijgen. 17% schat dat deze winststijging 11% zal zijn en 12% geeft aan dat de winstverwachting in hun bedrijf dan toeneemt met in ieder geval 7%. 

Oplossing: innovatie en digitalisering

"Het grootste deel van de overheidssupport is gericht op kleine bedrijven, terwijl grote bedrijven over het algemeen prima voor zichzelf kunnen zorgen. Middelgrote bedrijven voelen zich daarom vaak het verwaarloosde kind onder de Europese bedrijven, in België geldt dit voor 71% van deze bedrijven," zegt Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium/Luxembourg. "415 miljard Euro is een enorm bedrag om mis te lopen, zowel voor middelgrote bedrijven als voor de Europese economie als geheel. Om hun ambities te realiseren, concentreren middenbedrijven zich het best op verdere digitalisering, zoals digitale facturering, efficiëntere facturerings- en betalingsprocessen of het digitaliseren van andere werkprocessen om groei te ondersteunen. Het is de hoogste tijd voor middelgrote bedrijven om prioriteit te geven aan innovatie en te zorgen voor flexibele ondernemingen met gestroomlijnde processen. Om op deze manier verder te groeien en hun omzet en winst vergroten." 

Lees meer op www.ricoh.be/nl/thoughtleadership 

Opmerking: de definitie van een middelgroot bedrijf die dit onderzoek hanteert, is een bedrijf met 50 - 500 medewerkers en een omzet van €3,51 miljoen tot €119 miljoen5.

[1] Wisselkoers: 1,00 GBP = 1,19 EUR, xe.com, 27 juli 2016 
[2] Cijfers voor aantal middelgrote bedrijven in Europa verschaft door M-Institute, juli 2016 
[3] Totaal potentieel misgelopen omzet = gemiddelde geschatte misgelopen omzet vermenigvuldigd door het aantal middelgrote bedrijven in Europa (£349 miljard = £4,65 miljoen x 75.000) 
[4] World Economic Outlook Database April 2016, International Monetary Fund – GDP België, $454,687 miljard 2015 
[5] Wisselkoers: 1,00 GBP = 1,19 EUR, xe.com, 27 juli 2016

|Over Ricoh|

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf dat al meer dan 80 jaar de manier waarop mensen en organisaties werken transformeert. Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh met services en technologieën die inspireren tot innovatie, aanzetten tot duurzaamheid en helpen de business te groeien. Dit doen we met oplossingen op het gebied van printing, document management, production printing, visual communications, IT- en outsourcingsdiensten, digitale camera’s en industriële oplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in ongeveer 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2017 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.028 miljard yen (ongeveer 18,2 miljard USD).  

Ga voor meer informatie naar www.ricoh-europe.com 

Voor meer informatie, contacteer:

All Colors of Communication – Rodrigue Delépine 

Tel.: +32 (0) 52 55 33 26

E-mail: rodrigue@allcolorsofcommunication.com 

Website: www.allcolorsofcommunication.com