Starre processen, de bedrijfscultuur en inefficiënte technologie vormen volgens de Europese bedrijfsleiders de grootste obstakels tot succes
21.03.2018

Starre processen, de bedrijfscultuur en inefficiënte technologie vormen volgens de Europese bedrijfsleiders de grootste obstakels tot succes

De meeste onder hen geloven dat data de sleutel is tot grotere wendbaarheid
Ricoh Europe, Londen, 21 maart 2018 – Een nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh Europe heeft aan het licht gebracht wat Europese bedrijfsleiders volgens hen hindert om tot een wendbare organisatie te komen. 

Volgens de 2.140 ondervraagde bedrijfsleiders zijn de grooste obstakels de regelgeving (39%), het gebrek aan investeringen in nieuwe technologie (37%) en starre interne hiërarchieën (35%). Deze belemmeringen staan haaks op de vloeiende, wendbare aard van een digitaal ingerichte werkplek waarmee bedrijven snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt. 

Tegelijk proberen verontrustend weinig bedrijfsleiders een wendbare werkomgeving in hun organisaties te bevorderen. Slechts 33% zei actief een sfeer op het werk aan te moedigen waarin snel reageren op de behoeften van de klant op de eerste plaats komt. 

“Wendbaarheid is zowel een mentaliteit als een vermogen om snel te reageren. Om tot echte wendbaarheid te komen, moeten bedrijven zichzelf in ieder aspect van hun bedrijfsvoering grondig doorlichten. Dan krijgen ze zicht op hoe processen, cultuur en technologie een organisatie actief ten goede komen.” 
Javier Diez-Aguirre, Vice-President Corporate Marketing Ricoh Europe
Veel bedrijfsleiders hechten veel belang aan het werken met en verbeteren van digitale workflows. De meest geciteerde topprioriteiten voor het verbeteren van de wendbaarheid zijn data-analyse (50%), managementprocessen (41%) en financiële processen (39%). Ook het gebruik van analytische technologie om nieuwe trends en kansen te ontdekken is de norm geworden voor de meerderheid van de bedrijfsleiders (60%); wat aantoont dat het slimmer gebruik van data cruciaal is voor een grotere wendbaarheid. 

“In de huidige zakenwereld is het gebruik van technologie om in te spelen op nieuwe kansen van primordiaal belang. Maar dat is op zichzelf niet genoeg. Leiders moeten een cultuur van de open geest aanmoedigen waarin werknemers berekende risico’s mogen nemen. Snelle beslissingsvaardigheden en het vermogen dingen snel om te zetten zijn ook essentieel. Het goede nieuws is dat de Europese bedrijfsleiders duidelijk inzien dat investeren in een digitaal gedreven werkomgeving de basis legt voor winstgevende zakelijke wendbaarheid.” 
Javier Diez-Aguirre, Vicepresident Corporate Marketing Ricoh Europe
Meer info: http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/benl.  

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.