Het middelste kind-syndroom
Middelgrote bedrijven in Europa ervaren groeibarrières
De meeste overheidssteun is gericht op kleine bedrijven, terwijl grote bedrijven over het algemeen prima voor zichzelf kunnen zorgen. Voor middelgrote bedrijven is vaak minder aandacht. Een nadelige positie om bestaande en nieuwe hindernissen te overwinnen.
Het onderzoek 'Middle Child Syndrome', uitgevoerd door Coleman Parkes Research in opdracht van Ricoh, laat zien dat Europese middelgrote bedrijven jaarlijks potentieel 433 miljard Euro mislopen door barrières die hun groei belemmeren.
Het onderzoek werd in juli 2016 uitgevoerd onder 1650 respondenten in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Nederland, België, Luxemburg, Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken, Polen, Portugal, Oostenrijk, Hongarije, Zwitserland, Rusland en Turkije.
Middelgroot, maar met grote plannen
De middenmarkt van Europa heeft duidelijk hoge ambities. 38% van de bedrijven is van plan in de toekomst naar de beurs te gaan. 21% is van plan binnenkort een ander bedrijf over te nemen of te fuseren.
Het juiste landschap creëren voor groei van de middenmarkt
67 procent van de middelgrote bedrijven heeft moeite concurrerend te zijn met start ups en grote organisaties.
Met het oog op een sterkere Europese economie, zullen overheden en kredietverstrekkers prioriteit moeten geven aan de samenwerking met het middensegment om groei en innovatie te stimuleren.