Werknemers vinden waarden en normen binnen een bedrijf steeds belangrijker
15.05.2019

Werknemers vinden waarden en normen binnen een bedrijf steeds belangrijker

Vilvoorde, 15 mei 2019 – De jongere generatie werknemers kiest steeds vaker voor werkgevers die matchen met hun eigen normen en waarden. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh.

De reden? Doordat technologie ons bevrijdt van de klassieke 9 tot 5 mentaliteit, vervaagt de grens tussen werk en privé steeds meer. Onze beroepskeuze en manier van werken worden dan ook in toenemende mate bepalend door wie we zijn. Hierdoor gaan werknemers van elke leeftijd zich afvragen of hun werkgever wel matcht met hun eigen visie en waarden. Zo vinden werknemers het belangrijk dat de organisatie waarvoor ze werken bijdraagt aan een betere wereld. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het merendeel van de werknemers vindt dat duurzaamheid centraal moet staan in de organisatiestrategie.

David Mills, CEO van Ricoh Europe: “Op een moment dat standpunten voor de rest vrij gepolariseerd zijn, blijkt uit ons onderzoek dat werknemers eensgezind vinden dat ondernemingen zich aan strengere morele en ethische normen moeten houden. We zien een steeds groter besef dat elke bijdrage aan het grote plaatje belangrijk is en dat de potentiële collectieve impact van ondernemingen van groot belang is voor de toekomst van de volgende generaties.

Resultaten
Andere resultaten uit het onderzoek van Ricoh zijn:
  • 65% van de medewerkers gelooft in de waarden en idealen van hun onderneming; 
  • 59% van de werknemers voelt zich persoonlijk betrokken bij hun werk en vindt werk een bepalende factor voor wie je bent als persoon;
  • 63% denkt dat de manier waarop de wereld zakendoet de komende vijf tot tien jaar drastisch zal veranderen.

Werknemers vinden ook dat een verantwoordelijke werkgever de digitale vaardigheden van werknemers moet vergroten en moet innoveren in hun sector. Ze zien nieuwe technologieën als een cruciaal aspect voor deze verandering. 63% gaat ermee akkoord dat technologie een centrale rol moet spelen om hen te helpen optimaal te presteren. Bovendien vindt 69% dat de beste werkgevers investeren in digitale technologie om de vaardigheden van de werknemers te vergroten.

Mills voegt eraan toe: “Niet alleen de jongere generaties willen dat bedrijven actie ondernemen. We zien bij elke leeftijdsgroep de collectieve wens om op zakelijk vlak duurzamer en verantwoordelijker te werk te gaan. Dat betekent een bedrijfsvoering in harmonie met het leefmilieu en respect voor de medewerkers en de gemeenschappen waar de onderneming actief is. Bij Ricoh doen we dat door ons achter de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN te scharen en hiervoor acties te ondernemen, zoals het engagement om onze CO2-uitstoot tot nul te herleiden tegen 2050. Als bedrijfsleiders is het onze plicht om naar de werknemers te luisteren en wat het grotere plaatje betreft, is hun boodschap heel duidelijk.

Meer informatie vindt u op http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/benl/workforce-united.

* Ter referentie, de generatie werden volgens geboortejaar als volgt ingedeeld: 

  • BabyBoomers: 1946 – 1964 
  • Generatie X: 1965 – 1980 
  • Generatie Y: 1981 – 1995 
  • Generatie Z: 1996 – vandaag

1 Onderzoeksgegevens gebaseerd op een enquête bij 4580 kantoormedewerkers in 24 EMEA-landen door Coleman Parkes in opdracht van Ricoh Europe.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.