Werknemers in kleinere bedrijven vrezen de kans op hybride werk te missen
27.05.2021

Werknemers in kleinere bedrijven vrezen de kans op hybride werk te missen

Drie op de vijf werknemers van kleine bedrijven verwachten dat ze na de pandemie voornamelijk op kantoor zullen werken. Dit, door de vele administratieve processen.

Werknemers in kleinere bedrijven vrezen de kans op hybride werk te missen
In heel Europa vrezen werknemers uit kleine(re) bedrijven dat ze, eenmaal de coronamaatregelen versoepelen, verplicht zullen worden om naar kantoor terug te keren omdat ze door thuis te werken zich niet zouden kunnen concentreren op de klantervaring of de groei van het bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek dat Ricoh Europe vandaag publiceerde.
Ricoh Europe ondervroeg meer dan 1.400 kantoormedewerkers bij kleine bedrijven in heel Europa. 58% verwacht dat ze voornamelijk op kantoor zullen werken wanneer de coronamaatregelen versoepelen. Zij verwachten ook dat er belemmeringen en vertragingen zullen zijn waardoor zij niet dynamisch kunnen werken en niet aan de steeds veranderende eisen van de klanten kunnen voldoen.
Bijna de helft (45%) zegt dat zij veel productiever zouden zijn, mochten ze minder administratieve rompslomp te verwerken hebben. De tijdrovende en traditionele werkmethoden weerhouden kleine bedrijven ervan een mooier bedrijfsresultaat te behalen. Het personeel heeft immers minder of weinig tijd voor upselling of om nieuwe businessmodellen voor te stellen. Terwijl mooie kansen hierdoor gemist worden, smoren de omslachtige en alledaagse taken die moeten worden uitgevoerd, de creativiteit, motivatie en arbeidsvreugde van de werknemers in de kiem.
De werkdruk van werknemers is een van de belangrijkste vereisten om terug te keren naar kantoor. Dit wordt in de hand gewerkt door enerzijds een gebrek aan tools ter ondersteuning van taken met een hoge toegevoegde waarde tijdens het thuiswerken, en anderzijds door een onderinvestering in geautomatiseerde processen. Twee op de vijf (40%) werknemers hebben moeite om toegang te krijgen tot de kennis en informatie uit de bedrijfssystemen die ze nodig hebben om hun klant beter van dienst te kunnen zijn terwijl ze telewerken. Dit beperkt de snelle, gemakkelijke en persoonlijke service waar kleine bedrijven om bekend staan. Dat zou de grotere bedrijven in de kaart kunnen spelen omdat hun personeel doorgaans makkelijker toegang heeft tot de nodige data om de klantervaring te optimaliseren.
De helft van de respondenten (51%) is ervan overtuigd dat geautomatiseerde processen inderdaad het antwoord zijn. Dit zou niet alleen de werkervaring van de werknemers verbeteren, maar ook de inspanningen aanmoedigen om toptalent te behouden. Zoals verkopers die voor veel klanten vaak het gezicht van het bedrijf zijn. Maar liefst een kwart (25%) overweegt zelfs om van baan te veranderen om bij een organisatie aan de slag te gaan die beter aangepast is om vanop afstand te werken. Tegelijkertijd zou de automatisering van belangrijke processen de inspanningen voor betere klantenbinding bevorderen en zouden de kleine(re) bedrijven zich ook kunnen profileren als meer digitaal onderlegde ondernemingen.
"Kleine bedrijven hebben misschien niet het budget, of zelfs niet de behoefte, om hun technologie volledig om te gooien. Maar zelfs kleine investeringen, zoals teams de mogelijkheid bieden om vanop afstand toegang te krijgen tot databestanden, kunnen aanzienlijke en onmiddellijke gevolgen hebben”, zegt Eric Gryson, CEO van Ricoh België & Luxemburg. “Buiten hun wil om hebben veel kleine bedrijven de diepgaande kennis niet in huis die nodig is om processen op een efficiënte manier te automatiseren en zo een cruciale kostenbesparing te kunnen realiseren. Het vinden van betrouwbare ondersteuning hiervoor kan een kantelmoment zijn dat de basis legt voor een duurzame, solide groei in het digitale tijdperk."
Ontdek hier hoe Ricoh u kan helpen om uw werknemers te stimuleren en de klantervaring te verbeteren.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.