Wendbaarheid essentieel voor KMO's: volgens de helft van de leiders bestaan ze anders in 2023 niet meer
14.02.2018

Wendbaarheid essentieel voor KMO's: volgens de helft van de leiders bestaan ze anders in 2023 niet meer

Technologie-gedreven productiviteit en innovatie als cruciale stimulans voor duurzaam succes

Vilvoorde, 14 februari 2018 – Wendbaarder worden is een topprioriteit voor de leiders van Europese KMO's die hun voordeel willen halen uit een digitaal versterkte werkplek. Volgens een nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh Europe zegt de meerderheid (86%) van de 1.608 leiders van KMO's dat ze actief focussen op het verbeteren van hun zakelijke wendbaarheid in 2018.

De helft van de respondenten (51%) introduceert bewust nieuwe technologie om sneller een antwoord te bieden op trends en opportuniteiten. 52% zeggen dat ze zonder de voordelen van geactualiseerde werkplektechnologie over vijf jaar failliet zullen zijn.

Besluitnemers van KMO's geven prioriteit aan technologie die onmiddellijk tegemoet komt aan de noden van medewerkers. Zij geloven dat automatisering (72%), data-analyses (64%), documentbeheer (62%) en videoconferenties (56%) de positiefste invloed zullen hebben op hun onderneming.

"De Europese KMO-gemeenschap is bijzonder ambitieus. Vanwege de uitdagende marktomstandigheden verlangen bedrijfsleiders er echt naar nieuwe opportuniteiten vroeg te ontdekken en er het maximum uit te halen. Ze weten dat wendbaarheid cruciaal is om munt te slaan uit veranderingen op de markt en schatten de rol die technologie hierin speelt naar waarde. Wendbaarheid staat duidelijk hoog op de agenda van de KMO's. Bedrijfsleiders beschouwen dit niet als een manier om exclusief te zijn tegenover grotere concurrenten." Eric Gryson, CEO de Ricoh Belgium/Luxembourg

De voordelen van productiviteit en innovatie uit slimmere technologie op de werkvloer wordt als een cruciale factor gezien voor zakelijk succes. 70% van de ondervraagden beschouwen technologie als de basis voor de groeicapaciteiten van hun organisatie. Dat impliceert een sterk geloof in de waarde van een digitaal versterkte werkplek.

"Leiders van KMO’s laten zich niet in de luren leggen door de hype rond technologie, zoals virtuele realiteit en blockchain. In de plaats daarvan zijn ze zo verstandig om eerst te investeren in de tools die een echte en positieve invloed hebben op winst en verlies. Degenen die dat nog niet hebben gedaan moeten altijd zorgvuldig overwegen hoe hun bedrijf wendbaarder kan worden met technologie waarmee hun medewerkers sneller en slimmer kunnen werken. Indien dat niet gebeurt, ontdekken ze mogelijk snel dat zij op het punt staan uit te sterven, terwijl de markt verder ontwikkelt zonder hen."Eric Gryson, CEO de Ricoh Belgium/Luxembourg Lees meer op www.ricoh-europe.com/thoughtleadership.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.