We kunnen onze milieu-impact niet beperken, zegt kwart van Europese ondernemingen
Ricoh EuropeLondon 30.11.2021

We kunnen onze milieu-impact niet beperken, zegt kwart van Europese ondernemingen

Ondanks de Europese steun aan de bedrijfswereld om de groei na de pandemie te stuwen en de duurzaamheid te verbeteren, ontbreekt het volgens de meeste bedrijfsleiders aan incentives om hun milieu-impact te beperken

Ricoh Europe, Londen, 30 november 2021 – Uit een nieuw onderzoek dat vandaag bekendgemaakt werd door Ricoh Europe blijkt dat een kwart van de bedrijfsleiders geen mogelijkheid ziet om de milieu-impact van hun onderneming te verbeteren.

In opdracht van Ricoh Europe ondervroeg Opinion Matters voor dit onderzoek 1.500 beleidsvormers in bedrijven uit heel Europa. Wat blijkt? 60 % is van mening dat het C-niveau geen incentives krijgt om de negatieve milieu-impact van hun onderneming te beperken. Daarnaast weet bijna twee derde (65 %) niet zeker hoe, of beschikt niet over de nodige middelen om, betekenisvolle verandering tot stand te brengen. Toch zegt 67 % dan weer dat hun medewerkers nu meer belang hechten aan de milieuduurzaamheid van de onderneming dan vijf jaar geleden.

De resultaten tonen aan dat beleidsvormers in ondernemingen niet goed weten waar te beginnen om hun ESG-prestaties (environmental, social & corporate governance of milieu, maatschappij en governance) te verbeteren. Dit ondanks een uitgebreid pakket aan steunmaatregelen van de EU om de ESG-prestaties van ondernemingen een boost te geven, met onder meer financiering en activa via projecten zoals InvestEU en Digital Europe.

Slechts 27 % van de bedrijfsleiders heeft een reeks milieuduurzaamheidsdoelstellingen op lange termijn vastgelegd. De meesten beschikken dus niet over een elementaire routekaart naar verandering. Hopelijk zal daar snel verandering in komen, na de klimaatconferentie COP26 waar wereldleiders zich ertoe verbonden hebben de ontbossing tegen te gaan, het gebruik van steenkool geleidelijk te verminderen en de methaanuitstoot terug te dringen.

Het gebrek aan planning en maatregelen staat in scherp contrast met het feit dat de meeste ondernemingen (65 %) beseffen dat milieuduurzaamheid belangrijk is voor hun concurrentievermogen op de markt waar ze actief zijn. 

Ondernemingen die initiatieven nemen rond digitale transformatie en tegelijk een duidelijk ESG-kader uitwerken, zullen wellicht al snel de eerste voordelen opmerken binnen hun organisatie.

David Mills, de CEO van Ricoh Europe, zegt: “De eerste stap is vaak de moeilijkste op de weg naar verandering binnen een bedrijf. In veel domeinen valt een verbetering van de werking of de productiviteit deels samen met ESG-doelstellingen, dus dat kan voor ondernemingen een ideaal vertrekpunt zijn. Ook digitale transformatie kan voordelen opleveren op operationeel en ESG-vlak. Dat is vooral interessant nu de EU programma's heeft uitgewerkt om ondernemingen te helpen te digitaliseren en hun prestaties inzake duurzaamheid te verbeteren in het kader van de herstelstrategie na de pandemie. Maar elke verandering met het oog op de ESG-doelstellingen moet gepaard gaan met een duidelijk kader en een verbintenis voor meetbaar succes. 

“Bij Ricoh stemmen wij onze activiteiten en ESG-strategie af op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN (SDG's). Deze afstemming op de SDG's om onze ecologische en maatschappelijke prestaties te verbeteren is geen struikelblok. Integendeel, het is een concurrentievoordeel. Het tij begint duidelijk te keren. Het is nu eenmaal zo dat ondernemingen die geen bijdrage leveren aan de verbetering van de ecologische en maatschappelijke resultaten uiteindelijk genegeerd zullen worden door de markt.”

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.