Volgens 7 op de 10 retailbesluitmakers vergroot 3D-printen de klanttevredenheid
09.08.2018

Volgens 7 op de 10 retailbesluitmakers vergroot 3D-printen de klanttevredenheid

Vraag naar personalisering, betere kwaliteit en snellere levering aan basis van investeringen in nieuwe printtechnologieën

Vilvoorde, 9 augustus 2018 – Een nieuwe studie in opdracht van Ricoh Europe toont dat nieuwe printtechnologieën, die inspelen op de vraag van de consument naar personalisering en een snelle levering, volgens retailbesluitnemers een vitale rol zullen spelen om concurrentievoordeel te boeken. Van de deelnemers vindt 73% dat investeringen in 3D-printing (het zogenaamde ‘additive manufacturing’) rechtstreeks leiden tot een grotere klanttevredenheid.

Volgens het onderzoek meldt 84% van de retailbesluitnemers een toenemende vraag van de klanten naar snellere leveringen, en 74% geeft aan dat de klanten steeds meer gepersonaliseerde producten willen. In die context zegt 68% dat nieuwe printtechnologieën voor hun onderneming een belangrijk middel zijn om zich te onderscheiden. 

“In de wereld van de mobiele consument is het belangrijker dan ooit om de klant het juiste product aan te reiken op het juiste moment. Fysieke retailers moeten het opnemen tegen digitale concurrenten om on-demandproducten te leveren en deze te personaliseren volgens de individuele smaak van de klant. Nu steeds meer winkels de deuren moeten sluiten, doen vooraanstaande retailers een beroep op printtechnologie om de klantenervaring te verbeteren, orders doeltreffender uit te voeren en de strijd om de klantentrouw aan te gaan.” 

Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium / Luxembourg

Om de veranderende voorkeuren van de consument bij te benen, plant 68% van de deelnemers de volgende twee jaar investeringen in 3D-printtechnologie. Meer specifiek is 60% ervan overtuigd dat 3D-printing hun productontwikkelingscyclus zal versnellen. Daarnaast denkt 73% dat nieuwe printtechnologieën zullen helpen om nieuwe marktopportuniteiten te maximaliseren.

“Door de kloof tussen digitale en fysieke objecten te dichten, vereenvoudigen nieuwe technologieën zoals 3D-printing de manier waarop producten worden gemaakt, opgeslagen en verdeeld. Naarmate on-demandproductie steeds meer gelokaliseerd wordt, zal de aard van de transacties veranderen, doordat merken de nadruk beginnen te leggen op de verkoop van oneindig repliceerbare 3D-producten.”

Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium / Luxembourg

Lees meer op www.ricoh-europe.com/thoughtleadership.

Opmerking: Ricoh gaf opdracht voor een kwantitatief onderzoek bij 791 besluitvormers uit de Europese retailsector

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.