Upfront moderniseert en beveiligt de IT-infrastructuur van vzw Spullenhulp
31.08.2021

Upfront moderniseert en beveiligt de IT-infrastructuur van vzw Spullenhulp

Vilvoorde, 31 augustus 2021 – IT-specialist Upfront, onderdeel van Ricoh Belgium, heeft de IT-infrastructuur van vzw Spullenhulp vernieuwd. Het raamcontract omvat de vervanging van 200 à 300 computers op vijf jaar tijd, evenals een update van het netwerk en de IT-beveiliging.
Spullenhulp is al bijna 85 jaar één van de belangrijkste spelers in de sociale economie van ons land. Meer dan 1.000 mensen (werknemers, stagiairs en vrijwilligers) houden de instelling dagelijks draaiende. Spullenhulp geeft 80 tot 90% van de tweedehands goederen die via schenkingen worden ingezameld – zoals meubelen, kleren, maar ook andere voorwerpen – een tweede leven door ze o.a. in haar 28 winkels te verkopen.
Verouderd materiaal 
Om dit allemaal organisatorisch te regelen, beschikt de vzw over een uitgebreide IT-infrastructuur. Veel toestellen waren echter verouderd en dringend aan vervanging toe. "Toen ik hier in 2018 startte, waren de meest recente computers al 4 of 5 jaar oud. Het computerpark was niet alleen verouderd maar ook zeer gediversifieerd”, vertelt Eric Capette, ICT-manager van de vereniging. Hij stelde vervolgens de prioriteiten op vlak van IT op en analyseerde de markt van mogelijke partners. Upfront, een Ricoh-onderneming, won het pleit onder meer door zijn proactiviteit en gedegen vakkennis.
Raamcontract en aandacht voor security 
Het raamcontract omvat de vervanging van 200 tot 300 toestellen over een periode van 5 jaar. IT-specialist Upfront stelde een lijst met computerapparatuur (waaronder ook muizen, toetsenborden, routers en switches) op om de volledige apparatuur over een periode van vijf jaar te vernieuwen en te uniformiseren. In het eerste jaar na afsluiten van het contract is de doelstelling al behaald.
Daarnaast besefte Spullenhulp na enkele kleinere (cyber)aanvallen dat de beveiliging van het IT-netwerk niet meer voldeed. Upfront versterkte de beveiliging van het netwerk met een reeks oplossingen, zowel voor het hoofdkantoor als voor de 28 verkooppunten. Deze tools omvatten onder meer firewalls, monitortools voor het dataverkeer en een sandbox.

"Al deze oplossingen maken deel uit van een samenhangend ecosysteem, waardoor het beschermd oppervlak aanzienlijk kon worden vergroot. En het bespaart de IT-managers van Spullenhulp tijd”, legt Julien Verhulst, IT Account Manager bij Upfront, uit.

Vandaag is de oplossing geïnstalleerd. “Maar de realiteit leert ons dat dit project nooit af zal zijn, omdat de noden en oplossingen steeds evolueren", zegt Eric Capette. "Maar dankzij Upfront die voor alles zorgen is dat een last die van mijn schouders valt. Ik apprecieer het enorm dat ze met ideeën en oplossingen komen nog voor het probleem zich stelt.” 

Over Upfront 

UpFront, opgericht in 2003, helpt bedrijven om hun IT-tools te koppelen aan hun professionele objectieven. Via IT-diensten en technologische oplossingen is hun aanpak van IT eerder strategisch dan transactioneel: de tool moet in dienst staan van de business en een toegevoegde waarde creëren. Dankzij onze expertise en ons dynamisme als IT-integrator bouwen we met al onze klanten een vertrouwensrelatie op. We bieden onze klanten een persoonlijke begeleiding en een langetermijnvisie waarmee we alle IT-uitdagingen met succes het hoofd kunnen bieden. Concreet biedt UpFront alle informatica-activiteiten die nodig zijn om een organisatie te runnen: IT-infrastructuur, informaticapark, software, Cloud en services. UpFront maakt sinds eind 2015 deel uit van Ricoh Belgium waardoor het op nationaal niveau bedrijven kan bedienen en de implementatie van zijn knowhow verder kan uitrollen bij kmo’s en large accounts.  

Over Spullenhulp 

De vzw Spullenhulp is al sinds 1937 actief in de strijd tegen armoede en uitsluiting. Met haar verschillende sociale diensten (opvang, onthaal en een luisterend oor, huisvesting, socioprofessionele herinschakeling, gezondheidszorg, materiële en voedselhulp) helpt ze elk jaar meer dan 2.600 gezinnen en personen. Dit sociaal werk is mogelijk dankzij de economische activiteiten van Spullenhulp: inzamelen, sorteren en ophalen van gebruikte kleding, meubels en kleine voorwerpen. Spullenhulp is een onderneming die de economie ten dienste van de mens stelt en een andere manier bedenkt om solidair te zijn. Meer info op: www.spullenhulp.be.  

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.