Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

Twee op de drie Europese werknemers verwachten dat werkgevers maatschappelijke problemen helpen oplossen

Future of Work-rapport van Ricoh Europe onderzoekt hoe samenwerking, doelmatigheid, duurzaamheid en technologie de arbeidsmarkt de komende tien jaar zullen vormgeven

Vilvoorde, 15 oktober 2019 – Steeds meer werknemers verwachten van hun werkgever een positieve bijdrage aan maatschappelijke problemen, zo blijkt uit een nieuw rapport dat Ricoh Europe vandaag heeft gepubliceerd. Het door Arup geresearchte en opgestelde Future of Work-rapport onderzoekt hoe technologie, in combinatie met samenwerking en duurzaamheid, bepalend zal zijn voor onze jobs.

Werknemers vinden het de taak van werkgevers om de kracht van technologie te gebruiken voor positieve veranderingen op het werk en daarbuiten. Volgens een ondersteunend onderzoek bij 3000 Europese werknemers vindt drie kwart (74%) dat werkgevers een beter evenwicht tussen werk en privé moeten bieden naarmate de technologie verbetert en taken automatiseert. Bovendien verwacht twee derde (63%) dat werkgevers de toenemende winstgevendheid door automatisering herinvesteren in de medewerkers en de samenleving.

Twee op de drie (65%) Europese werknemers willen dat hun werkgever meewerkt aan oplossingen voor maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering en ongelijkheid. Van de deelnemers is 28% bereid om 10% loon in te leveren indien de werkgever zich engageert om maatschappelijke problemen op te lossen.

De meeste werknemers staan echter sceptisch tegenover de intenties van hun werkgever. Twee derde (65%) denkt dat hun werkgever automatiseringstechnologie zal gebruiken om de winst te vergroten en het aantal banen te verminderen.

Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium / Luxembourg:

Met cloud computing, artificiële intelligentie, interrealiteit en robotica zijn er een zeer groot aantal technologieën die de manier waarop we werken de komende tien jaar zullen veranderen. Organisaties moeten slimme keuzes maken en de juiste technologie kiezen voor hun behoeften, maar technologie is geen wonderoplossing om medewerkers te vervangen – mensen blijven essentieel in het personeelsbestand van de toekomst.

Samenwerking en duurzaamheid moeten centraal staan in een moderne onderneming. Er wordt verwacht dat werkgevers het goede voorbeeld tonen en meer positieve bijdragen leveren aan de gemeenschappen waarin ze actief zijn. Samenwerking is cruciaal om de grote uitdagingen aan te gaan in de moderne samenleving. Dit kan niet enkel aan de non-profit of de overheid worden overgelaten. Ondernemingen die technologische voordelen ten dienste stellen van de samenleving, zullen succes boeken en de grootste talenten aantrekken. Bij Ricoh vinden we dat onze activiteiten afstemmen op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN hiervoor de beste keuze is.

Het Future of Work-rapport analyseert meer dan 100 bronnen, voor de beste inzichten en voorbeelden van hoe technologie de arbeidsmarkt zal vormgeven. Hieruit blijkt dat technologie nieuwe vormen van samenwerking zal mogelijk maken tussen mensen onderling, tussen mens en machine en tussen machines onderling (automatisering).

Het rapport besluit dat automatisering en technologie de zakelijke agenda bepalen, maar ook dat de rol van de mens vitaal blijft in duurzaam opererende ondernemingen. Technologie zal de werknemer uiteindelijk verlossen van afmattende taken, zodat ze kunnen focussen op werk dat waardevoller is en meer voldoening schenkt. Op die manier kunnen ondernemingen hun middelen aanwenden om voor positieve verandering te zorgen in de samenleving.

Europa onder de loep:


Winst uit technologie moet gebruikt worden voor een beter evenwicht tussen werk en privéWerknemers moeten maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering en ongelijkheid helpen oplossenWerknemers moeten winst uit technologie herinvesteren in de samenleving en haar mensenWerkgevers zullen automatiseringstechnologie gebruiken om de winst te vergroten en banen te verminderen
VK71%51%51%68%
Frankrijk72%70%62%68%
Duitsland78%66%67%63%
Italië74%68%71%62%
Spanje80%68%76%73%
Nederland70%67%51%58%

Download hier het volledige Future of Work-rapport en ontdek waarom het belangrijk is om mensen en duurzaamheid voorop te plaatsen.

Over het onderzoek: Opinium Research LLC peilde tussen 30 augustus en 5 september 2019 naar de mening van 3000 kantoormedewerkers. Hierbij waren telkens 500 respondenten afkomstig uit het VK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Nederland.

|Over Ricoh|

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf dat al meer dan 80 jaar de manier waarop mensen en organisaties werken transformeert. Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh met services en technologieën die inspireren tot innovatie, aanzetten tot duurzaamheid en helpen de business te groeien. Dit doen we met oplossingen op het gebied van printing, document management, production printing, visual communications, IT- en outsourcingsdiensten, digitale camera’s en industriële oplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in ongeveer 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2017 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.028 miljard yen (ongeveer 18,2 miljard USD).  

Ga voor meer informatie naar www.ricoh-europe.com 

Voor meer informatie, contacteer:

All Colors of Communication – Rodrigue Delépine 

Tel.: +32 (0) 52 55 33 26

E-mail: rodrigue@allcolorsofcommunication.com 

Website: www.allcolorsofcommunication.com