Ricoh zet Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen opnieuw een hele maand in de kijker
01.07.2021

Ricoh zet Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen opnieuw een hele maand in de kijker

De Ricoh Group houdt zich al 16 jaar bezig met duurzaamheidsactiviteiten en geeft daarbij zelf het goede voorbeeld

Vilvoorde, 1 juli 2021 – Sinds 2006 is het bij Ricoh een traditie om ieder jaar een volledige maand te wijden aan het bevorderen van ecologisch verantwoord gedrag en het nadenken over de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. De maand juni 2021 was geen uitzondering op deze regel. In de verschillende kantoren van het bedrijf in België zijn activiteiten georganiseerd die medewerkers aanmoedigen om over hun bijdrage na te denken, deel te nemen aan activiteiten op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid, en echt als één geheel te handelen.

Logo SDGs Action Month

Eenmalige en lange termijnacties

Naar aanleiding van de ‘Ricoh Global SDGs Action Month’ konden de werknemers van Ricoh België in juni een week lang genieten van een Fairtrade-ontbijt. Dat was een mooie gelegenheid om ecologisch verantwoorde producten te promoten, zoals jam, broodbeleg, chocolade en wafels.

20210701 Ricoh met à nouveau les Objectifs de Développement Durable à l’honneur pendant un mois complet1             

          Het Faritrade ontbijtbuffetHet inzamelen van koperen muntjes voor Télévie

In het kader van een Recupel-actie stond er ook een container voor de inzameling van gebruikte of defecte elektrische en elektronische apparaten. In totaal werd dankzij de medewerkers niet minder dan 2 m³ elektronisch afval verzameld. Daarnaast was er een inzameling van koperen munten ter ondersteuning van Télévie, een initiatief dat Ricoh al jaren steunt met de verkoop van balpennen en snoepgoed. Tot slot werden medewerkers met verschillende posters en borden actief aangemoedigd om elke vrijdag van de maand de trap in plaats van de lift te gebruiken.

Ricoh herhaalt dit jaar dus zijn belofte om via het bedrijf en de medewerkers bij te dragen aan de verwezenlijking van de SDG’s. De nadruk ligt daarbij op zeven prioritaire thema’s, waaronder de verbetering van de levenskwaliteit, een CO2-neutrale samenleving, de circulaire economie, en diversiteit en inclusie. Er zijn duidelijke doelstellingen op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur bepaald en geïntegreerd in de bedrijfsactiviteiten van de groep.

Een traditie die voortdurend evolueert

Het initiatief, dat vroeger bekend stond als de ‘Ricoh Eco Action Month’, vindt sinds 2006 elk jaar plaats in de maand juni. In 2019 kreeg de actie de nieuwe naam ‘Ricoh Global SDGs Action Month’, in lijn met het promoten van de SDG’s van de Verenigde Naties. Dat zijn 17 doelstellingen die alle landen oproepen om welvaart te bevorderen en tegelijkertijd de planeet te beschermen. In 2020 moedigde het initiatief (dat met respect voor de regels van de gezondheidscrisis werd gehouden) Ricoh-medewerkers aan om zich te engageren via vier activiteiten, voornamelijk online. Uit recent onderzoek van Ricoh Europe blijkt dat 60% van de kantoormedewerkers in Europa verwacht dat hun werkgever actie onderneemt om maatschappelijke en milieuproblemen aan te pakken.

Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium & Luxembourg, zegt trots:“Duurzaamheidsdoelstellingen zijn erg belangrijk voor ons bij Ricoh, en dat blijkt ook uit het aantal acties dat we ondernemen op zowel internationaal als regionaal niveau. We hebben ambitieuze milieudoelstellingen en engageren ons voor het RE100-pact, dat ernaar streeft om 100% van onze elektriciteit tegen 2050 uit hernieuwbare bronnen energiebronnen te halen. Vorig jaar hebben we zelfs onze ambities voor 2030 verhoogd. We zijn heel fier dat we het goede voorbeeld geven en initiatief tonen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is essentieel voor de toekomst van onze planeet.”

Lees meer over hoe Ricoh de Sustainable Development Goals aanpakt: https://www.ricoh-europe.com/about-us/sustainability/approach-sustainability/ 

Wilt u met Ricoh praten over de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen en de implementatie ervan in uw bedrijf? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.