Ricoh wordt lid van de Responsible Business Alliance, 's werelds grootste industriële coalitie voor mvo in wereldwijde toeleveringsketens
09.12.2019

Ricoh wordt lid van de Responsible Business Alliance, 's werelds grootste industriële coalitie voor mvo in wereldwijde toeleveringsketens

Vilvoorde, 9 december 2019 – Ricoh Company, Ltd. (Tokio, Japan) kondigt aan dat het zich heeft aangesloten bij de Responsible Business Alliance (hoofdkantoor in Virginia, VS, hierna ‘RBA’ genoemd), een wereldwijde coalitie in het teken van mvo in wereldwijde toeleveringsketens.
De RBA is een coalitie zonder winstoogmerk*1 die zich inzet voor de rechten en het welzijn van werknemers en gemeenschappen die te maken hebben met wereldwijde toeleveringsketens. De coalitie werd opgericht in 2004 door een groep toonaangevende elektronicabedrijven en omvat nu ook mondiale ondernemingen uit een groot aantal sectoren, zoals de detailhandel, de automobiel- en de speelgoedsector en fabrikanten van elektrische uitrusting, elektronica en ICT. Als lid van de RBA zal Ricoh de visie en missie van de RBA volledig ondersteunen.

Visie van de RBA
Een wereldwijde elektronicasector die op duurzame wijze waarde creëert voor zijn medewerkers, het milieu en de business.

Missie van de RBA
De leden, leveranciers en belanghebbenden werken samen om de arbeidsomstandigheden en de milieu-impact te verbeteren via toonaangevende normen en praktijken.

In haar gedragscode stelt de RBA normen vast om te verzekeren dat de arbeidsomstandigheden in de toeleveringsketens veilig zijn, dat de medewerkers respectvol en waardig worden behandeld en dat de milieu-impact van de productieprocessen beperkt wordt. Ricoh zal de gedragscode van de RBA naleven in zijn zakelijke activiteiten. Bovendien zal het bedrijf de gemeenschappelijke doelstellingen en de geest van de RBA respecteren. Het verbindt zich ertoe de aanpak en de instrumenten van de RBA te onderschrijven en toe te passen. Bovendien zal Ricoh de activiteiten van zijn rechtstreekse leveranciers ondersteunen om deze initiatieven met hen te delen.

Met de lancering van het Mid-Term Management Plan in 2017 heeft Ricoh zijn inspanningen opgeschroefd om sociale kwesties op te lossen via de bedrijfsactiviteiten. Daarbij wil de onderneming bijdragen aan de vervulling van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties.
Sinds de opstelling van de gedragscode voor leveranciers van de Ricoh-groep in januari 2006 hebben Ricoh en zijn leveranciers zich ingezet voor een betere samenleving, milieuvriendelijkheid en een duurzame ontwikkeling van de business. In de toekomst wil Ricoh, als lid van de RBA, helpen streven naar een duurzame samenleving door de visie en de missie van de RBA te delen met zijn leveranciers op basis van de Gedragscode van de RBA.Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium / Luxembourg

1RBA:    Opgericht in 2004 als Electronic Industry Citizenship Coalition (EICC) en in 2017 omgedoopt tot Responsible Business Alliance (RBA).

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.