Problemen met thuiswerken blokkeren de weg naar succes voor middelgrote bedrijven
08.12.2020

Problemen met thuiswerken blokkeren de weg naar succes voor middelgrote bedrijven

Bijna een derde van de Europese werknemers van middelgrote organisaties voelen zich ongemotiveerd en weinig betrokken door technologische problemen bij het thuiswerken

Vilvoorde, 08 december 2020 – De productiviteit, het moreel en het vermogen om de klanten van dienst te zijn hebben te lijden onder technologische problemen bij Europese middelgrote bedrijven, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Ricoh Europe

Het onderzoek houdt zich bezig met de ervaringen met thuiswerken van 632 Europese kantoormedewerkers tijdens de coronapandemie, bij bedrijven met 250 tot 999 werknemers. Het bleek dat deze bedrijven er niet in slagen zich aan te passen aan de uitdagingen van het thuiswerken, wat nadelig is voor hun kansen op succes in de toekomst. 

In een tijd waarin continuïteit van de bedrijfsactiviteiten essentieel is om het hoofd boven water te houden, zegt 24% van de werknemers tijdens het thuiswerken niet de middelen te hebben die nodig zijn om resultaten te kunnen leveren aan de klanten. Daarnaast zegt 27% niet de middelen te hebben om te kunnen samenwerken met collega's als ze niet op kantoor werken.

Uitdagingen op het gebied van thuiswerken zijn ook van invloed op de veiligheid en naleving: 27% geeft aan dat het moeilijk is om tijdens het thuiswerken de bedrijfsprocedures te volgen, doordat de aanwezige technologie daarvoor niet geschikt is. Dat zou ernstige gevolgen kunnen hebben voor organisaties die branchespecifieke nalevingsprocedures of meer algemene wettelijke vereisten zoals de AVG moeten opvolgen. 

De werknemers krijgen niet de ondersteuning die ze nodig hebben als ze problemen ondervinden met de technologie: 30% zegt moeilijk te kunnen communiceren met hun IT-teams, die het te druk hebben. 

Frustraties over technologie en het feit dat effectief samenwerken niet mogelijk is hebben een nadelig effect op het moreel en het welzijn van de werknemers. Bijna een derde (31%) van de werknemers zegt zich ongemotiveerd en weinig betrokken bij het werk te voelen als gevolg van de problemen met communicatie en technologie tijdens het thuiswerken. Deze problemen verstoren ook het evenwicht tussen werk en privéleven, want 42% maakt nu langere dagen dan toen ze hoofdzakelijk op kantoor werkten.

Eric Gryson, CEO van Ricoh België & Luxemburg, zegt: "Veel organisaties werken op dit moment ongetwijfeld in een 'overlevingsmodus'. Maar als je met je rug tegen de muur staat, geldt des te meer dat je slimmer moet werken, niet harder. Zelfs als maar een klein deel van de medewerkers problemen ondervindt, kan dat een significant effect hebben op de hele organisatie. Het is duidelijk wat er moet gebeuren: technologische problemen op het gebied van de samenwerking met collega's en het volgen van de bedrijfsprocedures signaleren en oplossen. Als niet wordt voorzien in de behoeften van thuiswerkende werknemers, kan dat veel andere langetermijndoelstellingen schaden. Het is een kwestie van jongleren, maar alleen bedrijven die alle ballen in de lucht weten te houden, kunnen de weg naar succes op de lange termijn vervolgen.” 

Download ons speciale rapport voor middelgrote bedrijven op www.ricoh.be/nl/insights.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.