Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

November was maand van duurzaamheid bij Ricoh

Voor het vijftiende achtereenvolgende jaar was de Ricoh-groep een hele maand lang betrokken bij duurzaamheidsactiviteiten.

Vilvoorde, December 28, 2020 - De Ricoh Group maakt er elk jaar een erezaak van om actief betrokken te zijn bij de mensheid en de planeet. Medewerkers worden aangemoedigd om deel te nemen aan activiteiten die zorgvuldig geselecteerd zijn omwille van hun positieve impact. Hiermee toont de Ricoh Group dat het zich inzet om de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling, opgesteld door de Verenigde Naties, te helpen bereiken. Medewerkers van Ricoh België konden tijdens de maand november met vier activiteiten meedoen in domeinen zoals recycling, biodiversiteit en sociale bijdragen.

Een lange traditie bij Ricoh
Sinds 2006 is het bij Ricoh de gewoonte om een volledige maand te besteden aan het promoten van milieuverantwoordelijk gedrag en het nadenken over het milieu, een duurzame samenleving en de toekomst van de planeet. De “Ricoh Global Eco Action Month”, die meestal in juni wordt gevierd, is sinds 2019 veranderd in de “Ricoh Global SDGs Action Month”, in overeenstemming met de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties. Deze 17 doelstellingen zijn een oproep tot actie voor alle landen – arm, rijk en met een gemiddeld inkomen – om de welvaart te bevorderen en tegelijkertijd de planeet te beschermen.

 Ricoh declares November as Global SDGs Communication Month

Een speciale editie in 2020
Door de ongewone omstandigheden van het voorbije jaar heeft Ricoh besloten om alle activiteiten naar november te verplaatsen en zich te toe te leggen op communicatie en acties met respect voor social distancing. De medewerkers van Ricoh België namen deel aan vier activiteiten:

  • Een algemene inzameling van defecte elektronische apparatuur om bij te dragen aan het recycleren van e-afval.
  • Een webinar over milieubescherming, gegeven door Natuurpunt, een onafhankelijke vrijwilligersvereniging die zich inzet voor het beschermen van de kwetsbare en bedreigde natuur van onze streken.
  • Een interne fotowedstrijd ter bevordering van een duurzame levensstijl.
  • Een intern evenement om ChildRescue voor te stellen, de nieuwe applicatie van Child Focus.

Op Europees niveau heeft Ricoh Europe werknemers ook aangemoedigd om deel te nemen aan een educatieve online sessie in het kader van het “Printed Memories”-programma. Dat is in 2017 gelanceerd in samenwerking met Alzheimer UK, een belangrijke liefdadigheidsinstelling voor onderzoek naar dementie en de ziekte van Alzheimer. De sessie richtte zich op de impact van COVID-19 op dementieonderzoek.

In Japan hebben werknemers zich ingezet voor duurzame ontwikkelingsdoelstellingen acht – Degelijk werk en economische groei – en negen – Industrie, innovatie en infrastructuur. Ze hebben hiervoor de digitale werkplek bij hun klanten gepromoot. Hiermee willen ze de integratie van deze doelstellingen in de grafische industrie versnellen.

Ricoh zet zich in voor een duurzame samenleving
November was de kers op de taart van een nieuw jaar vol initiatieven voor de Ricoh Group. Eerder dit jaar heeft het bedrijf zijn milieudoelstellingen aangescherpt naar aanleiding van veranderende trends in de opwarming van de aarde. In vergelijking met 2015, toen Ricoh de ‘Business Ambition for 1.5°C’-campagne bekrachtigde, heeft het bedrijf zijn doelstellingen om de eigen uitstoot van broeikasgassen wereldwijd tegen 2030 te verminderen, van 30% naar 63% bijgesteld.

In oktober kondigde Ricoh ook de publicatie aan van het “Ricoh Group ESG (Environment, Social & Governance) Data Book 2020”. Dit ESG-databoek bevat prestatiegegevens over de belangrijkste duurzame ontwikkelingskwesties van Ricoh, alsook een overzicht van andere ESG-onderwerpen zoals milieubeheer, mensenrechten en supply chain management.

Half november kondigde Ricoh ook aan dat het de roadmap “Business for Inclusive Growth” (B4IG) heeft goedgekeurd. Hiermee worden het bedrijf en de overheid opgeroepen om hun inspanningen voor inclusieve groei te coördineren. B4IG is in augustus 2019 op de G7-top in Frankrijk gelanceerd en is een wereldwijde coalitie geleid door de CEO’s van 40 bedrijven die de ongelijkheid van inkomsten en kansen willen bestrijden. Met de OESO als strategische partner coördineert B4IG met overheden om inclusieve groei op lokaal en mondiaal niveau te bevorderen.

Enkele dagen later verklaarde Ricoh ook dat het bedrijf is opgenomen in de Dow Jones Sustainability World Index (DJSI World) 2020, een van ’s werelds meest gerenommeerde indexen voor prestaties op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG). Op 24 november ontving Ricoh ook de meest prestigieuze onderscheiding tijdens de jaarlijkse SDGs Management Grand Prix in Nikkei, Japan. Het is een erkenning voor de inspanningen van het bedrijf om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te bereiken en voor de bijdrage die het levert aan het oplossen van sociale, economische en milieuproblemen.

Eric Gryson, CEO van Ricoh België & Luxemburg, verklaart met trots: “Ricoh is zeer toegewijd aan de acties van de Verenigde Naties en heeft een sterke wens om bij te dragen aan een CO2-vrije maatschappij en een circulaire economie. Dit blijkt heel duidelijk uit het aantal acties dat we op internationaal niveau, maar ook regionaal, opzetten. De Ricoh Group heeft milieudoelstellingen vastgelegd en is lid van de RE100, het mondiale pact van bedrijven die ernaar streven om tegen 2050 de volle 100% van hun benodigde elektriciteit uit duurzame bronnen te halen. En we hebben onze ambities voor 2030 nog aangescherpt.”

|Over Ricoh|

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf dat al meer dan 80 jaar de manier waarop mensen en organisaties werken transformeert. Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh met services en technologieën die inspireren tot innovatie, aanzetten tot duurzaamheid en helpen de business te groeien. Dit doen we met oplossingen op het gebied van printing, document management, production printing, visual communications, IT- en outsourcingsdiensten, digitale camera’s en industriële oplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in ongeveer 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2017 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.028 miljard yen (ongeveer 18,2 miljard USD).  

Ga voor meer informatie naar www.ricoh-europe.com 

Voor meer informatie, contacteer:

All Colors of Communication – Rodrigue Delépine 

Tel.: +32 (0) 52 55 33 26

E-mail: rodrigue@allcolorsofcommunication.com 

Website: www.allcolorsofcommunication.com