Meerderheid werknemers denkt dat AI hun werkervaring zal verbeteren, maar ziet geen implementatiestrategie
Future of Work-rapport van Ricoh Europe toont evoluerende kijk op technologie
Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium / Luxembourg : “Door samen te werken met machines kunnen werknemers zich niet alleen richten op interessantere taken, het verandert ook de manier waarop we samenwerken. Met de vereiste kennis en vaardigheden voor het werk van de toekomst zullen werknemers niet alleen productiever zijn, maar ook creatiever. De grotere samenwerkingsmogelijkheden dankzij de integratie van technologie spelen hierbij een grote rol.”
“De behoefte aan werk uitgevoerd door mensen zal niet verdwijnen. Werkgevers moeten begrijpen dat technologie geen wondermiddel is om winst te boeken. De relatie tussen mens en machine kan enkel vruchten afwerpen als de werknemers van meet af aan deel uitmaken van het verhaal en betrokken worden bij de nieuwe manieren van werken”, zegt Mills.
Slechts 38% zei echter dat hun werkgever een strategie had om technologie zoals AI en robots te integreren op de werkvloer en hierover had gecommuniceerd met de werknemers. Dit benadrukt het belang van communicatie en training om de medewerkersbetrokkenheid en de bedrijfstrouw te vergroten.
Werknemers denken dat werkgevers AI en andere technologie zullen gebruiken om de werkervaring voor de mens te verbeteren | Werknemers maken zich zorgen dat technologie zoals AI en robotica hun functie zal overnemen | Werkgevers hebben een strategie om technologie zoals AI en robotica te integreren op de werkvloer en communiceren hierover | Werknemers verwachten van hun werkgever tools om beter samen te werken met hun collega’s, ongeacht hun locatie | |
VK | 47% | 25% | 31% | 75% |
Frankrijk | 55% | 33% | 42% | 79% |
Duitsland | 45% | 22% | 37% | 74% |
Italië | 62% | 25% | 48% | 82% |
Spanje | 66% | 43% | 46% | 78% |
Nederland | 52% | 19% | 26% | 83% |
-Einde-
Over het rapport: Het Future of Work-rapport analyseert meer dan 100 bronnen voor de beste inzichten en voorbeelden van hoe technologie de arbeidsmarkt zal vormgeven. Hieruit blijkt dat technologie nieuwe vormen van samenwerking zal mogelijk maken tussen mensen onderling, tussen mens en machine en tussen machines onderling (automatisering).
Over het onderzoek: Opinium Research LLC peilde tussen 30 augustus en 5 september 2019 naar de mening van 3000 kantoormedewerkers. Hierbij waren telkens 500 respondenten afkomstig uit het VK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Nederland.
| Over Ricoh |
Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.
In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren.
Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).
Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.
© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.