Meerderheid werknemers denkt dat AI hun werkervaring zal verbeteren, maar ziet geen implementatiestrategie
05.02.2020

Meerderheid werknemers denkt dat AI hun werkervaring zal verbeteren, maar ziet geen implementatiestrategie

Future of Work-rapport van Ricoh Europe toont evoluerende kijk op technologie

Vilvoorde, 5 februari 2020 – Een nieuwe generatie machines wordt baanbrekend voor de werkvloer van de toekomst en 54% van de werknemers denkt dat werkgevers AI en andere technologie zullen benutten om de werkervaring te verbeteren. Bovendien is maar 28% bezorgd dat technologie zoals AI en robotica hun functie zal overnemen – wat verhalen ontkracht over de nefaste opmars van robots.
Meerderheid werknemers denkt dat  technologie hun werkervaring verbetert
Deze positieve kijk op de impact van technologie komt ook naar voren in het Future of Work-rapport van Ricoh Europe, dat nagaat hoe technologie, samenwerking en duurzaamheid voorop moeten staan voor bedrijven die een succesvolle toekomst willen verzekeren. Het rapport is gebaseerd op onderzoek bij 3000 Europese werknemers.
Positief voor de werkgevers is dat bijna drie kwart (72%) van de Europese werknemers aangeeft meer te willen bijdragen aan de prestaties van hun organisatie. Technologie zal dit mogelijk maken doordat tijdrovende administratieve functies machinaal kunnen gebeuren, zodat werknemers meer kunnen focussen op strategie en zinvolle, inkomsten genererende taken.

Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium / Luxembourg : “Door samen te werken met machines kunnen werknemers zich niet alleen richten op interessantere taken, het verandert ook de manier waarop we samenwerken. Met de vereiste kennis en vaardigheden voor het werk van de toekomst zullen werknemers niet alleen productiever zijn, maar ook creatiever. De grotere samenwerkingsmogelijkheden dankzij de integratie van technologie spelen hierbij een grote rol.” 

78% van de kantoormedewerkers verwacht van hun werkgever tools om beter samen te werken met hun collega’s, ongeacht hun locatie, wat voor meer flexibiliteit en overdracht van vaardigheden zorgt.

“De behoefte aan werk uitgevoerd door mensen zal niet verdwijnen. Werkgevers moeten begrijpen dat technologie geen wondermiddel is om winst te boeken. De relatie tussen mens en machine kan enkel vruchten afwerpen als de werknemers van meet af aan deel uitmaken van het verhaal en betrokken worden bij de nieuwe manieren van werken”, zegt Mills.

Nu technologie de manier waarop we werken snel verandert, moeten werkgevers voor de tools en training zorgen om het maximum te halen uit hun werknemers. Van de Europese werknemers vindt 69% dat de beste werkgevers investeren in digitale technologieën om de personeelsvaardigheden te vergroten. Daarbij vertrouwt 60% van de werknemers dat hun werkgever zal investeren in technologie om in te spelen op de personeelsbehoeften van de toekomst. Dat geeft aan hoezeer de kijk op technologie op het werk de voorbije jaren is geëvolueerd.

Slechts 38% zei echter dat hun werkgever een strategie had om technologie zoals AI en robots te integreren op de werkvloer en hierover had gecommuniceerd met de werknemers. Dit benadrukt het belang van communicatie en training om de medewerkersbetrokkenheid en de bedrijfstrouw te vergroten.

Europa onder de loep:
Werknemers denken dat werkgevers AI en andere technologie zullen gebruiken om de werkervaring voor de mens te verbeterenWerknemers maken zich zorgen dat technologie zoals AI en robotica hun functie zal overnemenWerkgevers hebben een strategie om technologie zoals AI en robotica te integreren op de werkvloer en communiceren hierover Werknemers verwachten van hun werkgever tools om beter samen te werken met hun collega’s, ongeacht hun locatie
VK47%25%31%75%
Frankrijk55%33%42%79%
Duitsland45%22%37%74%
Italië62%25%48%82%
Spanje 66%43%46%78%
Nederland 52%19%26%83%
Download het volledige Future of Work-rapport op www.ricoh.be/nl/insights en ontdek waarom het belangrijk is om mensen voorop te plaatsen.

-Einde-

Over het rapport: Het Future of Work-rapport analyseert meer dan 100 bronnen voor de beste inzichten en voorbeelden van hoe technologie de arbeidsmarkt zal vormgeven. Hieruit blijkt dat technologie nieuwe vormen van samenwerking zal mogelijk maken tussen mensen onderling, tussen mens en machine en tussen machines onderling (automatisering).

Over het onderzoek: Opinium Research LLC peilde tussen 30 augustus en 5 september 2019 naar de mening van 3000 kantoormedewerkers. Hierbij waren telkens 500 respondenten afkomstig uit het VK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Nederland.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.