Les entreprises de taille moyenne souhaitent une réglementation adaptée à leurs besoins
17.10.2016

Startups grote concurrent voor Europese middelgrote bedrijven

Vilvoorde,  17 oktober 2016 – Europese middelgrote bedrijven ervaren flinke concurrentie van startups. 24% van deze bedrijven in Europa noemt startups als hun grootste concurrent, in België vindt 28% van de middelgrote ondernemingen dit. Dat blijkt uit onderzoek onder Europese middelgrote bedrijven door Ricoh. 

De belangrijkste concurrenten voor Belgische bedrijven komen uit de lokale (41%) en de Europese markt (37%). Middelgrote bedrijven in België ondervinden naar eigen zeggen relatief weinig concurrentie van markten buiten Europa en de VS: slechts 9% van de ondernemers noemt de rest van de wereldmarkt als gevaarlijke concurrent. Gemiddeld ziet 18% van de middelgrote bedrijven in Europa de rest van de wereld als belangrijke concurrentie.
Ambities voor groei
Ondanks de concurrentie gaan de middelgrote bedrijven in België de komende twee jaren duidelijk voor groei. De ondernemingen noemen de volgende top 3 als het gaat om groeidoelstellingen:

  1. Groei van het bedrijf (30%)
  2. Lanceren van nieuwe producten en services (28%)
  3. Investeren in nieuwe technologie voor transformatie (25%)

Deze groei denkt men met name te realiseren via fusies en overnames: 50% van de Belgische middelgrote bedrijven denkt dat het binnen twee jaar samengaat met een ander bedrijf. Dit percentage ligt beduidend hoger dan het Europese gemiddelde van 48%.
Belgische bedrijven willen investeren in digitale technologie
Uit het onderzoek blijkt dat 30% van de Europese middelgrote bedrijven nog geen digitale technologie inzet om hun bedrijf te laten groeien. Tegelijkertijd ziet het Europese middenbedrijf grote kansen voor hun onderneming bij investeringen in digitale technologie. Een kwart van de Europese middenbedrijven denkt hiermee de transitie naar een meer ‘mobiel bedrijf’ te kunnen maken. Onder Belgische ondernemers ligt dit percentage op 40%. 
Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium/Luxembourg: "Om hun ambities te realiseren, concentreren middenbedrijven zich het best op verdere digitalisering, zoals digitale facturering, efficiëntere facturerings- en betalingsprocessen of het digitaliseren van andere werkprocessen om groei te ondersteunen. Het is de hoogste tijd voor middelgrote bedrijven om prioriteit te geven aan innovatie en te zorgen voor flexibele ondernemingen met gestroomlijnde processen. Om op deze manier verder te groeien en hun omzet en winst vergroten."

Bekijk hier de infographic van het onderzoek onder Europese middelgrote bedrijven.

Download hier het onderzoeksrapport. 

Lees meer op www.ricoh.be/nl/thoughtleadership 
Opmerking: de definitie van een middelgroot bedrijf die dit onderzoek hanteert is een bedrijf met 50 - 500 medewerkers en een omzet van €3,51 miljoen tot €119 miljoen1.

[1] Wisselkoers: 1,00 GBP = 1,19 EUR, xe.com, 27 juli 2016

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.