Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

Kleine bedrijven dreigen hun beste talent kwijt te raken door frustraties over technologie

Meer dan een kwart van de medewerkers van kleine bedrijven in Europa zouden overstappen naar een bedrijf waar thuiswerken beter geregeld is

Vilvoorde, 14 oktober 2020 – Europese kleine bedrijven lopen 42% meer risico dan grotere bedrijven om werknemers kwijt te raken door frustraties over technologie voor thuiswerken.

Terwijl kleine bedrijven nog moeten bekomen van de gevolgen van de wereldwijde pandemie, verwachten werknemers dat hun werkgever een moderne gecombineerde aanpak aanbiedt als het gaat om hoe en waar ze werken. Nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh Europe, op basis van een enquête bij meer dan 3000 Europese kantoormedewerkers, wijst uit dat 27% van de werknemers van kleine bedrijven overweegt van job te veranderen. Uit het onderzoek blijkt ook het volgende:

  • 69% zegt over de vaardigheden te beschikken die nodig zijn om thuis te werken
  • 29% vindt het moeilijk gemotiveerd en betrokken te blijven bij het thuiswerken door problemen met de communicatie en technologie
  • 22% voelt zich minder productief door beperkingen op het gebied van communicatie en technologie
  • 48% moest een beroep doen op de eigen technologie om tijdens de pandemie thuis te kunnen werken omdat hun werkgever geen apparatuur beschikbaar stelde

Deze technologische tekortkomingen kunnen niet alleen leiden tot verlies van talent. Verontrustend genoeg zegt 24% - in een tijd waarin groei van essentieel belang is - niet de middelen te hebben om de beste resultaten te behalen voor de klanten of om op afstand samen te werken met hun team.

Ondanks de problemen met thuiswerken zullen de werknemers van kleine bedrijven voorlopig niet massaal terugkeren naar kantoor. Gevraagd naar het toekomstige beleid van hun bedrijf ten aanzien van thuiswerken zegt 41% te denken dat hun bedrijf hen de rest van 2020 zal laten thuiswerken, terwijl 34% denkt dat dit wel eens voor altijd zou kunnen zijn.

Werknemers van kleine bedrijven verwachten zeker meer van hun werkgevers. Twee derde (66%) verwacht de flexibiliteit te behouden en 55% heeft er vertrouwen in dat zijn of haar bedrijf zal investeren in toekomstbestendige werkplektechnologie. Dat betekent onder meer dat het kantoor veiliger wordt gemaakt, want 40% zegt liever niet terug te keren tenzij er aanvullende veiligheidsmaatregelen worden getroffen zoals temperatuurscanners en contactloze apparatuur.

Digitale transformatie maakte misschien wel deel uit van hun langetermijnvisie, maar nu hebben kleine bedrijven geen tijd te verliezen. Zonder de technologie die het gemakkelijk en veilig maakt om overal effectief te werken, dreigen bedrijfseigenaren hun toptalenten kwijt te raken. Organisaties staan of vallen bij de deskundigheid en kwaliteit van hun mensen. Als ze die kwijtraken aan de concurrent, raken ze vaak ook klanten kwijt. Oude manieren van werken kunnen niet langer de norm zijn. Het is niet goed genoeg als een bedrijf zich 'behelpt' met ondermaatse apparatuur en processen. De stappen die kleine bedrijven nu zetten, bepalen hoe ze deze schok te boven komen en maken de weg vrij voor succes in de toekomst.
Eric Gryson, CEO van Ricoh België & Luxemburg

|Over Ricoh|

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf dat al meer dan 80 jaar de manier waarop mensen en organisaties werken transformeert. Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh met services en technologieën die inspireren tot innovatie, aanzetten tot duurzaamheid en helpen de business te groeien. Dit doen we met oplossingen op het gebied van printing, document management, production printing, visual communications, IT- en outsourcingsdiensten, digitale camera’s en industriële oplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in ongeveer 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2017 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.028 miljard yen (ongeveer 18,2 miljard USD).  

Ga voor meer informatie naar www.ricoh-europe.com 

Voor meer informatie, contacteer:

All Colors of Communication – Rodrigue Delépine 

Tel.: +32 (0) 52 55 33 26

E-mail: rodrigue@allcolorsofcommunication.com 

Website: www.allcolorsofcommunication.com