-Een derde van de Europese KMO's riskeert tegen 2020 over de kop te gaan als ze er niet in slagen om te innoveren
15.10.2018

Een derde van de Europese KMO's riskeert tegen 2020 over de kop te gaan als ze er niet in slagen om te innoveren

  • Onderzoek van Ricoh Europe brengt de voornaamste aspecten aan het licht die garant staan voor een bloeiende toekomst - klanten, cultuur en technologie
  • 59% van de kmo's is niet klaar voor de digitale transformatie in zijn sector

Vilvoorde, 15 oktober 2018 – De Europese Kleine en Middelgrote Ondernemingen (kmo's) dreigen het slachtoffer te worden van de digitale transformatie, de regelgeving en de economische wijzigingen die hun markt ingrijpend veranderen. Volgens een nieuw onderzoek dat in opdracht van Ricoh Europe werd uitgevoerd, gaat 34% van de kmo-bedrijfsleiders, die in 23 landen werden bevraagd, ervan uit dat hun bedrijf tegen 2020 over kop gaat als ze er niet in slagen om te innoveren als reactie op deze veranderingen.

Om het hoofd boven water te houden, rekent 56% van de bevraagden op winstgroei en 54% op een toename van hun activiteiten. Maar kmo's moeten ook bereid zijn om de traditionele opvattingen over groei in vraag te stellen. Alhoewel 92% van de bedrijfsleiders de impact erkent van de digitale transformatie in zijn sector, is 59% nog steeds niet in een positie om hier voordeel uit te halen. Bovendien voorspelt een vierde van de bevraagde managers dat ze in de twee komende jaren niet in staat zullen zijn om snel genoeg in te spelen op veranderende regelgeving; 20% geeft aan dat ze de groeiende automatisering niet de baas kunnen.

"Dit onderzoek is vrij confronterend. Het goede nieuws is wel dat kmo-bedrijfsleiders zich heel erg bewust zijn van de veranderingen binnen hun marktgebied en van de noodzaak van innovatie. Dit is het moment om een proactief standpunt in te nemen en de digitale transformatie aan te pakken. Ieder bedrijf dat er niet in slaagt om zijn bedrijfsprocessen en strategieën aan te passen, stelt zich kwetsbaar op naar de toekomst toe.
Eric Gryson CEO Ricoh Belgium

Het onderzoek brengt drie belangrijke domeinen aan het licht waarop kmo's hun aandacht moeten toespitsen en waarbij technologie hen kan helpen:

  1. Kmo's moeten hechtere klantrelaties uitbouwen door gebruik te maken van technologieën die het hen gemakkelijker maken om producten en diensten te ontwikkelen en te promoten - 54% van de kmo-bedrijfsleiders geeft toe dat ze bestaande klantrelaties verder moeten uitbouwen
  2. Kmo's moeten slimmere technologieën gebruiken om hun processen te hervormen, de flexibiliteit te verhogen en kostenbesparender te werken - 74% van de kmo-bedrijfsleiders geeft aan dat technologie hen beter in staat stelt om te innoveren
  3. Kmo's moeten het talent van individuele werknemers ten volle benutten door gebruik te maken van technologieën die hun werknemers alle ruimte geven om initiatief te nemen en hun creatief denken stimuleren - 42% van de bevraagde managers is bereid om veilige omgevingen te creëren waar ideeën kunnen worden uitgetest

Damià Belles maakt deel uit van het IT-team van modehuis Happy Punt - een Ricoh-klant met hoofdzetels in Spanje en Portugal - en heeft de houding van haar bedrijf ten opzichte van innovatie zien veranderen.

“Innoveren kwam vroeger gewoon neer op het aanbrengen van kleine aanpassingen om vlotter te kunnen werken. Nu gaan we op zoek naar belangrijkere en zinvollere manieren om te vernieuwen. Om essentiële kennis op te doen over nieuwe technologieën binnen onze sector, zetten we samenwerkingen op met andere bedrijven en universiteiten. Een van deze samenwerkingen heeft geleid tot een van de meest opwindende momenten in onze bedrijfsgeschiedenis - de toepassing van nanotechnologie op onze stoffen.”Damià Belles – Happy Hunt

“We werken met kmo's in heel Europa die nu reeds de voordelen inzien van een andere kijk op innovatie. Of dit nu neerkomt op het stroomlijnen van hun productielijnen om producten dubbel zo snel op de markt te krijgen, het gebruiken van clouddiensten om hun processen te versnellen of het experimenteren met nieuwe manieren om contact te houden met klanten en werknemers, het maakt niet uit. Wat telt is dat innovatiegerichte kmo's op gelijk niveau komen te staan met hun grotere concurrenten.”
Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium

Lees er alles over in www.ricoh-europe.com/thoughtleadership.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.