Europese bedrijven laten werknemers in de steek in de race om technologische kwalificaties
05.10.2017

Europese bedrijven laten werknemers in de steek in de race om technologische kwalificaties

Meer dan twee derde van de werknemers wil dat hun werkgevers hen meer opleidingen geven in digitale technologieën

Vilvoorde, 3 oktober 2017 – Europese werknemers willen meer gebruik maken van digitale technologie op hun werk, maar geven toe dat ze de kwalificaties missen om dat efficiënt te doen, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Ricoh Europe.

Bijna 40% van de 3.600 ondervraagde werknemers zegt dat door een gebrek aan kwalificaties de introductie van nieuwe technologie niet meer nuttig is. 67% wil dat werkgevers meer nadruk leggen op opleiding, terwijl slechts 27% vindt dat hun bedrijf voldoende investeert.

Eric Gryson CEO Ricoh Belgium
Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium/Luxembourg

“Er is een grote hype in Europa rond digitale empowerment en de impact daarvan op productiviteit. Terwijl AI en automatisering de manier waarop we werken zal veranderen, zal een gebrek aan opleiding de ROI drastisch doen dalen. Bedrijven moeten rekening houden met degenen die met de nieuwe technologie zullen werken. Geen enkel bedrag besteed aan infrastructuur zal een bedrijf verderhelpen zolang het zijn personeel niet helpt met het ontwikkelen van de juiste kwalificaties.”

Dat gezegd zijnde: 34% van de werknemers beweert dat ze zich nog steeds niet voldoende toegerust voelen om zelfs de voor de hand liggende software- en hardwareoplossingen, zoals Microsoft Office, multifunctionele printers en pc's, te gebruiken, laat staan nieuwere technologieën zoals complexe procesautomatisering. 

Bovendien maken ze zich zorgen om een toenemende generatiekloof. 70 % is het ermee eens dat jongere werknemers geschikter zijn om te werken met nieuwe types technologie. Daardoor vreest 33 % van de werknemers dat ze binnenkort geen werk zullen hebben.

“Ondanks krantenkoppen over dat we allemaal door robots zullen worden vervangen, beschouwen Europese werknemers technologie als een manier om waardevoller werk te doen, en niet als iets wat hen zal vervangen. Maar het vertrouwen van werknemers verhogen om nieuwe technologie te gebruiken vangt het probleem niet helemaal op. Geslaagde versterkte digitale werkplekken vragen om andere kwalificaties en er moet worden ingespeeld op een scala aan behoeften. Betrokken zijn met werknemers bij elk stap is van vitaal belang."
Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium/Luxembourg

Lees meer op www.ricoh-europe.com/thoughtleadership

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.