Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

3D-printing maakt kmo’s flexibeler en kostenefficiënter

Vilvoorde, 15 november 2018 – Industriële 3D-printers zijn duur en complex. Maar hun benodigde expertise wordt steeds toegankelijker voor kmo’s. "Regionale bedrijven bekeken onze printer en vroegen ons om onderdelen voor hen te printen."

Halverwege 2020 zal driekwart van de Europese kmo’s 3D-printing gebruiken. Dat zegt een recent onderzoek afgenomen bij 2.370 kmo-leiders in 23 verschillende landen. 44 procent van de respondenten heeft vandaag al geïnvesteerd in de technologie. Het is te zeggen: ze besteden die knowhow in de meeste gevallen uit aan specialisten. 

Gespecialiseerde knowhow
En dat is nodig, want industriële printers zijn duur en vereisen een gespecialiseerde kennis. Veel mensen denken: ik schaf me een goedkope 3D-printer aan, en we zijn vertrokken. Die stelling klopt niet, zegt Jens Raskin, oprichter van Cr3do, dat 3D-printingservices levert aan kmo’s. "3D printen is meer dan op een knop indrukken. Je hebt een technisch 3D-ontwerp nodig, software en/of een 3D-scanner om die naar de printer te vertalen, en een grondige materiaalkennis om kwaliteit te garanderen. Die expertise hebben kleine en middelgrote ondernemingen niet in huis. Daarom komen ze bij bedrijven zoals het onze aankloppen."

Cr3do tekent en print zowel kleine onderdelen en vervangstukken voor kmo’s als complexe maquettes voor architecten en prototypes voor start-ups en productontwikkelaars. Omdat het afdrukken/produceren van kleine oplages mogelijk is, verhogen ondernemingen daarmee hun flexibiliteit en drukken ze hun kosten. Jens Raskin: "Veel kmo’s zijn nu volop de mogelijkheden van 3D-printing aan het ontdekken. Een boom is er nog niet, maar staat er wellicht aan te komen.

Industriële printers
Printerproducent Ricoh heeft sinds kort een nieuwe, bijna drie meter hoge, industriële 3D-printer op de markt. Kostprijs 650.000 euro. Dit is geen hobbymodel, zegt Eric Gryson, CEO bij Ricoh. "Het toestel print met zeer sterke polymeren: de 3D-prints zijn daardoor bijzonder duurzaam. Ideaal voor het produceren van prototypes, die via deze techniek veel goedkoper vervaardigd kunnen worden. Ik zie ook mogelijkheden voor de medische sector, om protheses veel betaalbaarder in 3D te printen.

3D-productietechnologie
Een van de bedrijven die gebruikmaakt van de nieuwe Ricoh-installatie, en daarnaast nog 160 andere industriële 3D-printers, is Materialise. Als Belgische marktleider op vlak van 3D-printing levert het onder meer diensten aan Samsonite Belgium, Volvo Gent en Reynaers Aluminium. 3D-printing komt sinds de laatste vijf jaar sterk op als productietechnologie, zegt Pieter Vos, marketingdirecteur manufacturing bij Materialise. 

"Ik merk dat kmo’s die technologie wat sneller omarmen dan multinationals. De reden? Kmo’s hebben lichtere organisatiestructuren, zijn wendbaarder en kunnen flexibeler experimenteren met verschillende productietechnologieën. Wij merken dat vooral een aantal grote multinationals moeite hebben met de adoptie van 3D-printing, omdat dit geen conventionele technologie is. Nochtans kunnen zij ook flink wat kosten besparen: bij 3D-printing zijn er bijvoorbeeld geen mallen nodig. En ook 3D-printen met metalen behoort vandaag tot de mogelijkheden.

De nabije toekomst
De markt zal de komende jaren stevig openbloeien, besluit Jens Raskin van Cr3do. "De aankoopprijzen van 3D-printers en materialen zullen goedkoper worden, de toestellen zelf gaan nog sneller en beter printen, en gespecialiseerde opleidingen zullen de nodige kennis uitbreiden en verspreiden. Dit wordt binnenkort heel erg groot volgens mij."

|Over Ricoh|

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf dat al meer dan 80 jaar de manier waarop mensen en organisaties werken transformeert. Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh met services en technologieën die inspireren tot innovatie, aanzetten tot duurzaamheid en helpen de business te groeien. Dit doen we met oplossingen op het gebied van printing, document management, production printing, visual communications, IT- en outsourcingsdiensten, digitale camera’s en industriële oplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in ongeveer 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2017 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.028 miljard yen (ongeveer 18,2 miljard USD).  

Ga voor meer informatie naar www.ricoh-europe.com 

Voor meer informatie, contacteer: 
Metaphore Agency
Muriel Gilbert
Tel. : +32 475 41 24 13
E-mail : muriel@metaphoreagency.com
Website: www.metaphoreagency.com