Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

35% van de werkgevers vertrouwt werknemers bij werken op afstand

Londen, 24 augustus 2021 – Slechts 35% van de werkgevers vertrouwt hun medewerkers volledig op het moment dat zij thuiswerken. Dat blijkt uit onderzoek van Ricoh. 39% denkt dat het personeel thuis niet zo hard of effectief werkt als op kantoor. 

Aan het onderzoek deden 1.500 Europese beslissers mee.  Het onderzoek werd uitgevoerd door Opinion Matters. De uitkomsten komen op een moment dat veel bedrijven nadenken over hun beleid rondom hybride werken. 

Productiviteit blijft gelijk
Het gebrek aan vertrouwen doet vermoeden dat werkgevers liever zien dat werknemers fulltime op kantoor werken dan hybride. Maar ondanks hun bezorgdheid zegt slechts 19% van de werkgevers dat de productiviteit is gedaald sinds de organisatie op afstand werkt. Bovendien denkt 57% dat investeren in technologie voor flexibel werken essentieel is om talent aan te trekken en te behouden.

Liever niet fulltime terug naar kantoor
Het is duidelijk dat veel medewerkers een fulltime terugkeer naar kantoor niet zien zitten. Ook niet als de maatregelen dit weer toelaten. 42% van de werkgevers zegt hierover dat hun medewerkers zich zorgen maken over hun gezondheid en veiligheid. Het is belangrijk om deze zorgen te erkennen. Anders kan dit impact hebben op de motivatie van medewerkers. Ook lopen organisaties het risico dat toptalent op zoek gaat naar andere werkgevers.

Kantoor blijft belangrijk
Eric Gryson, CEO van Ricoh België en Luxemburg, vertelt: “Het kantoor zal nooit helemaal verdwijnen. Voor veel werkzaamheden is het namelijk nog altijd de ideale plek. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, brainstormsessies en sociale interactie. Het is aan de werkgevers om hybride werken tot een succes te maken. Minder reistijd, meer flexibiliteit én vertrouwen van het management dragen bij aan gemotiveerd personeel. " 

Hybride werkbeleid
Hij vult aan: "Het is belangrijk om de veranderende behoeften van personeel te erkennen. Dat betekent dat werkgevers medewerkers moeten faciliteren met tools die de samenwerking, de productiviteit én het werkplezier bevorderen. Of ze nu fulltime of parttime op kantoor werken. Onlangs voerden we bij Ricoh België ook een hybride werkbeleid in. Hierbij kunnen medewerkers ervoor kiezen om 60 % van de tijd op kantoor te werken en de andere 40 % thuis, mits de richtlijnen van de overheid dat op dat moment toe laten. We zijn er trots op dat we dit kunnen aanbieden. En dat we daarmee bijdragen aan een gezonde werk-privébalans. We begrijpen hoe belangrijk dit is voor onze toekomstige én bestaande medewerkers, die graag flexibel willen werken."

Ontdek hoe Ricoh kan helpen om hybride werken mogelijk te maken.

|Over Ricoh|

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf dat al meer dan 80 jaar de manier waarop mensen en organisaties werken transformeert. Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh met services en technologieën die inspireren tot innovatie, aanzetten tot duurzaamheid en helpen de business te groeien. Dit doen we met oplossingen op het gebied van printing, document management, production printing, visual communications, IT- en outsourcingsdiensten, digitale camera’s en industriële oplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in ongeveer 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2017 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.028 miljard yen (ongeveer 18,2 miljard USD).  

Ga voor meer informatie naar www.ricoh-europe.com 

Voor meer informatie, contacteer:
Gaëlle Geudeker
PR & communications consultant 
+32 (0)4 92 07 46 29 
gaelle@allcolorsofcommunication.com
Website: www.allcolorsofcommunication.com