13de editie van de Ricoh Global Eco Action Month: de maand juni staat in het teken van het milieu bij Ricoh Group!
13.06.2018

13de editie van de Ricoh Global Eco Action Month: de maand juni staat in het teken van het milieu bij Ricoh Group!

Vilvoorde, 13 juni 2018– De zorg voor het milieu en duurzaamheid zijn geen holle woorden bij Ricoh Belgium. Al sinds 2006 staat 5 juni (United Nations World Environment Day) bij Ricoh synoniem voor de “Ricoh Eco Action Day”, een dag waarop alle bedrijven van de Ricoh Groep wereldwijd acties op poten zetten rond het thema milieu. Ricoh Belgium en Luxemburg heeft beslist om net zoals vorig jaar niet voor één dag te kiezen, maar voor een volledige maand, die dan ook “Ricoh Global Eco Action Month” is genoemd. Net zoals de vorige jaren wil Ricoh zijn medewerkers met de editie van 2018 aansporen om aan het milieu te denken en om bepaalde ecologische maatregelen te treffen door het organiseren van verschillende acties tijdens de hele maand juni.
a

5 juni: Ricoh Eco Action Day De Wereldmilieudag (WMD) is het belangrijkste middel waarmee de Verenigde Naties bewustwording en mondiale actie voor het milieu een duwtje in de rug geven. De hele Ricoh Group , ondersteunt dit initiatief door van 5 juni zijn ‘Ricoh Eco Action Day’ te maken. Op deze dag organiseren de bedrijven van Ricoh over de hele wereld diverse bewustmakingsactiviteiten rond het milieu.

In zijn Mid-Term Management Plan dat tijdens het boekjaar 2017 in werking is getreden, heeft de Ricoh Group herhaald dat hij zich resoluut blijft inzetten om gelijktijdig maatschappelijke uitdagingen aan te pakken en zijn activiteiten verder te ontwikkelen. Ricoh heeft acht doelstellingen met betrekking tot duurzame ontwikkeling geselecteerd die uitermate geschikt zijn om maatschappelijke problemen op te lossen via commerciële activiteiten. Op basis van deze doelstellingen, werden vervolgens vijf belangrijke thema's in kaart gebracht.

b

Het streven naar zowel een koolstofarme maatschappij als een circulaire economie heeft het bedrijf ertoe aangezet om milieudoelstellingen vast te leggen voor de gehele Ricoh Group. Zo zal de onderneming nog meer inzetten op initiatieven die gericht zijn op een koolstofvrije maatschappij, meer bepaald door deel uit te maken van het RE100-project (*) of actief gebruik te maken van hernieuwbare energie. Ricoh is het eerste Japanse bedrijf dat zich schaart achter dit initiatief.

De Ricoh Group hecht ook uitermate veel belang aan activiteiten zoals “Ricoh Global Eco Action” dat 100.000 werknemers wereldwijd de kans biedt om hun families, vrienden, buren en klanten mee te betrekken in hun acties en hen bewuster te maken van maatschappelijke problemen. De Ricoh Group stimuleert de deelname aan activiteiten en het delen van informatie doorheen tal van evenementen en wil op die manier de reikwijdte van deze ecologische actie vergroten.

Acties wereldwijd 

  • Ricoh zal wereldwijd de lichtreclames in al haar filialen uitschakelen.
  • De werknemers zullen groene kledij dragen om het “Groene” karakter van deze “Ricoh Global Eco Action” te benadrukken.
  • Ricoh zal een symposium organiseren waartoe externe organisatie zullen worden uitgenodigd. Via gesprekken zal het symposium manier onderzoeken om nieuwe businessmodellen op te zetten die kunnen leiden tot concrete acties en de aanzet kunnen vormen tot een koolstofarme maatschappij.

Acties binnen Europa

  • Ricoh Europe stelt zijn Europese filialen voor om mee te doen aan een gemeenschappelijke activiteit onder de noemer “Step Challenge”: de werknemers worden uitgenodigd om met 5 collega’s een team te vormen en samen te bepalen in welke mate ze hun CO2-uitstoot kunnen verminderen. Ze gebruiken hiervoor een app die hun stappen volgt en registreert - buiten de wagen, uiteraard! De deelnemers wordt gevraagd om ieder € 5,5 te schenken aan een project dat onderzoek doet naar de ziekte van Alzheimer.

Lokale acties

  • 22 juni: biomarkt in de Coffee Corner, georganiseerd in samenwerking met “Boeren en Buren”
  • 18 juni: picknick met fruitmanden
  • 6 juni: BMW Test Drive met voorstellingen van elektrische/hybride BMW-modellen. De werknemers kunnen een proefrit maken met de wagens en elektrische fietsen uittesten.
  • Controle van de bandenspanning: iedereen krijgt de kans om zijn bandenspanning te laten controleren. Een band verliest elke maand ongeveer 0,15 bar. Dit is een normaal fenomeen, zelfs bij nieuwe wagens, maar het kan de gemiddelde chauffeur 10 liter per jaar aan extra benzine kosten en het verhoogt de CO2-uitstoot van het voertuig. Iedere chauffeur krijgt de resultaten mee op papier en door een regelmatige controle kan die tot 100 euro per jaar besparen.
  • Carglass: in samenwerking met Carglass® organiseren we een preventieve vlootinspectie. Hierbij worden alle voertuigen op mogelijke voorruitschade geïnspecteerd. 
  • 13 juni: dag zonder lift en zonder licht 
  • 12 juni: workshop H2O at Home rond het thema 'schoonmaak en lichaamsverzorging' zonder zeep maar met ecologische producten.
  • CEO Eric Gryson test tijdens deze Eco Month verscheidene voertuigen die de CO2-uitstoot verminderen, ondermeer een elektrische fiets, en hij rijdt ook dagelijks met een 100% elektrische wagen.

(*) RE100: Een wereldwijd initiatief van ondernemingen die zijn overeengekomen om 100% van de energie die ze nodig hebben voor hun bedrijfsactiviteiten uitsluitend uit hernieuwbare energiebronnen te halen.  Ricoh heeft zich ertoe verbonden om tegen 2030 minstens 30% hernieuwbare energie te gebruiken; tegen 2050 zou dat 100% moeten zijn.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.