Kleine bedrijven dreigen hun beste talent kwijt te raken door frustraties over technologie
14.10.2020

Kleine bedrijven dreigen hun beste talent kwijt te raken door frustraties over technologie

Meer dan een kwart van de medewerkers van kleine bedrijven in Europa zouden overstappen naar een bedrijf waar thuiswerken beter geregeld is

Vilvoorde, 14 oktober 2020 – Europese kleine bedrijven lopen 42% meer risico dan grotere bedrijven om werknemers kwijt te raken door frustraties over technologie voor thuiswerken.

Terwijl kleine bedrijven nog moeten bekomen van de gevolgen van de wereldwijde pandemie, verwachten werknemers dat hun werkgever een moderne gecombineerde aanpak aanbiedt als het gaat om hoe en waar ze werken. Nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh Europe, op basis van een enquête bij meer dan 3000 Europese kantoormedewerkers, wijst uit dat 27% van de werknemers van kleine bedrijven overweegt van job te veranderen. Uit het onderzoek blijkt ook het volgende:

  • 69% zegt over de vaardigheden te beschikken die nodig zijn om thuis te werken
  • 29% vindt het moeilijk gemotiveerd en betrokken te blijven bij het thuiswerken door problemen met de communicatie en technologie
  • 22% voelt zich minder productief door beperkingen op het gebied van communicatie en technologie
  • 48% moest een beroep doen op de eigen technologie om tijdens de pandemie thuis te kunnen werken omdat hun werkgever geen apparatuur beschikbaar stelde
Deze technologische tekortkomingen kunnen niet alleen leiden tot verlies van talent. Verontrustend genoeg zegt 24% - in een tijd waarin groei van essentieel belang is - niet de middelen te hebben om de beste resultaten te behalen voor de klanten of om op afstand samen te werken met hun team.
Ondanks de problemen met thuiswerken zullen de werknemers van kleine bedrijven voorlopig niet massaal terugkeren naar kantoor. Gevraagd naar het toekomstige beleid van hun bedrijf ten aanzien van thuiswerken zegt 41% te denken dat hun bedrijf hen de rest van 2020 zal laten thuiswerken, terwijl 34% denkt dat dit wel eens voor altijd zou kunnen zijn.

Werknemers van kleine bedrijven verwachten zeker meer van hun werkgevers. Twee derde (66%) verwacht de flexibiliteit te behouden en 55% heeft er vertrouwen in dat zijn of haar bedrijf zal investeren in toekomstbestendige werkplektechnologie. Dat betekent onder meer dat het kantoor veiliger wordt gemaakt, want 40% zegt liever niet terug te keren tenzij er aanvullende veiligheidsmaatregelen worden getroffen zoals temperatuurscanners en contactloze apparatuur.

Digitale transformatie maakte misschien wel deel uit van hun langetermijnvisie, maar nu hebben kleine bedrijven geen tijd te verliezen. Zonder de technologie die het gemakkelijk en veilig maakt om overal effectief te werken, dreigen bedrijfseigenaren hun toptalenten kwijt te raken. Organisaties staan of vallen bij de deskundigheid en kwaliteit van hun mensen. Als ze die kwijtraken aan de concurrent, raken ze vaak ook klanten kwijt. Oude manieren van werken kunnen niet langer de norm zijn. Het is niet goed genoeg als een bedrijf zich 'behelpt' met ondermaatse apparatuur en processen. De stappen die kleine bedrijven nu zetten, bepalen hoe ze deze schok te boven komen en maken de weg vrij voor succes in de toekomst.Eric Gryson, CEO van Ricoh België & Luxemburg

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.