Ricoh neemt deel aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties
20.06.2019

Ricoh neemt deel aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties

Vilvoorde, 20 juni 2019 – Deze maand heeft Ricoh Belgium verschillende acties opgezet rond de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (in het Engels SDG, kort voor: Sustainable Development Goals). Heel de maand juni moedigt Ricoh de werknemers in de verschillende filialen aan om na te denken over hoe ze deze doelstellingen kunnen bereiken en spoort ze hen aan om daarrond actie te ondernemen.

17 doelstellingen om onze wereld te transformeren
De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen zijn een oproep tot actie aan alle landen – arm, rijk en alles ertussenin – om de welvaart te verbeteren en tegelijk onze planeet te beschermen. Zij erkennen dat de armoedebestrijding gepaard moet gaan met strategieën om de economische groei te stimuleren en om een aantal sociale behoeften in te vullen - onderwijs, gezondheid, sociale zekerheid, tewerkstelling – zonder de strijd tegen de klimaatverandering en de milieubescherming uit het oog te verliezen.1

De Ricoh groep heeft besloten om zich toe te leggen op 8 van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen. Het bedrijf heeft een aantal initiatieven opgestart voor het realiseren van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, door ze te koppelen aan de bedrijfsfilosofie, de commerciële strategieën en zijn milieubeheer.

De voorbije jaren heeft Ricoh telkens in de maand juni een evenement georganiseerd onder de noemer « Global Eco Action Month », dat de werknemers moest aanzetten tot nadenken over het milieu door het te koppelen aan de Wereldmilieudag van de Verenigde Naties. Vanaf 2019 is de Ricoh Global Eco Action Month omgedoopt tot Ricoh Global SDGs Action Month. Deze heeft tot doel om duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te realiseren en om alle medewerkers aan te zetten tot nadenken en tot handelen. Dit gebeurt niet alleen met milieumaatregelen ter bestrijding van de opwarming van de aarde en om een CO2-neutrale maatschappij te bouwen, maar ook door sociale problemen aan te kaarten.

Doorheen deze maand juni heeft Ricoh Belgium verschillende acties opgezet rond de volgende 4 thema’s:

  • Mobiliteit
  • Recyclage 
  • Biodiversiteit 
  • Bevolking

Zo konden de werknemers op 5 juni, tijdens de Wereldmilieudag, een gratis test van de bandenspanning laten uitvoeren door Q-Team. ‘s Anderendaags, op 6 juni, heeft Carglass van alle voertuigen de voorruiten gecontroleerd. Vandaag, 20 juni, is Dag Zonder Licht (én zonder lift) bij Ricoh Belgium. Op 24 juni organiseert Child Focus een workshop rond de online veiligheid van kinderen. Op 26 juni, tot slot, worden de werknemers van Ricoh Belgium uitgenodigd op een « Bee at The Park » picknick, opgevrolijkt met animaties, met seizoensgebonden bio-fruit en met een atelier van Natuurpunt.

Ricoh Belgium heeft ook beslist om verscheidene organisaties te ondersteunen. Het bedrijf organiseert een recyclage-actie voor elektronisch materiaal en een schoenenophaling voor de minderbedeelden.

Milieu en duurzame ontwikkeling zijn geen loze woorden bij Ricoh Belgium. Al sinds 2006 nemen wij deel aan acties van de Verenigde Naties voor milieubescherming. Alle Ricoh-ondernemingen over de hele wereld organiseren allerlei acties rond het thema ‘milieu’. Ook met deze editie van 2019 (zelfs al hebben we dit jaar de naam veranderd), willen we de Ricoh-medewerkers aansporen om milieubewust te denken en milieuvriendelijke maatregelen te nemen, maar ook om zich in te zetten voor sociale projecten met de organisatie van verschillende acties in de loop van de maand juni. Onze ambitie om tegelijk een koolstofvrije maatschappij en een kringloopeconomie te realiseren heeft geleid tot een aan milieu-objectieven die we ons hebben gesteld. Zo verhogen we ook ons aantal initiatieven om een koolstofvrije maatschappij te bereiken, bijvoorbeeld door ons RE100-lidmaatschap2 of door het actief inzetten van hernieuwbare energie. Ricoh is de eerste Japanse onderneming die zich achter dit initiatief schaart.Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium / Luxembourg

1. https://www.un.org/sustainabledevelopment/fr/

2. RE100: Een wereldwijd initiatief van ondernemingen die zijn overeengekomen om 100% van de energie die ze nodig hebben voor hun bedrijfsactiviteiten uitsluitend uit hernieuwbare energiebronnen te halen. Ricoh heeft zich ertoe verbonden om tegen 2030 minstens 30% hernieuwbare energie te gebruiken; tegen 2050 zou dat 100% moeten zijn.

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.