70% van de ondernemingen zijn al het doelwit van een cyberaanval geweest

Printen Twitter Facebook Delicious LinkedIn

70% van de ondernemingen zijn al het doelwit van een cyberaanval geweest

Ricoh helpt ondernemingen om diefstal van hun gegevens te voorkomen

Vilvoorde, 22 augustus 2017 - Er gaat geen dag voorbij zonder een cyberaanval of gegevensdiefstal. Recent deden zich overal in Europa verschillende aanvallen van ransomware (losgeldsoftware) voor. Dat was eind juni het geval met het wormvirus “NotPetya” dat verschillende commerciële afdelingen lamlegde in wereldwijde organisaties zoals WPP, het grootste wereldwijde netwerk van reclame- en communicatieagentschappen dat ruim 179.000 werknemers in 3.000 kantoren over 111 landen telt. Niettemin bestaan er oplossingen om de informaticagevaren proactief te bestrijden ... Focus op de diensten van Ricoh.

Een tijd geleden deed ransomware “WannaCry” veel van zich spreken. Het betreft kwaadaardige software (malware) die gegevens/bestanden versleutelt zodat ze onbruikbaar worden. Cybercriminelen eisen vervolgens losgeld om de gegevens dan opnieuw te vrij geven. Het gevraagde losgeld kan tot tienduizenden euro’s bedragen en directe en indirecte schade veroorzaken. Preventie blijft aldus de beste strategie om zich tegen de gevaren van ransomware te beschermen. Ricoh stelt verschillende oplossingen voor die maximale bescherming bieden voor elk type onderneming.

Ondernemingen moeten zich echter niet alleen voor ransomware behoeden. De dreiging is immers groter en creatiever dan ooit! Van geconnecteerde auto’s tot smartphones: elk toestel dat we gebruiken vormt een potentieel toegangspunt voor informaticapiraten.

Een goede reden om te huilen
WannaCry” is maar een van de honderden ransomware. Vorig jaar steeg het aantal ransomware met 451 %! We kunnen dus spreken van een toenemende bedreiging voor de toekomst van de ondernemingen. Naast grote ondernemingen zijn ook kmo’s een interessant doelwit voor cybercriminelen. Tijdens het 3e trimester van 2016 verachtvoudigde het aantal cyberaanvallen op kmo’s! Kmo’s besteden immers minder geld aan hun beveiliging maar beschikken wel over voldoende financiële middelen om bepaalde losgelden te betalen. En het betreft maar één van de vele risico’s: cyberaanvallen, virussen, diefstal en gebruik van persoonlijke gegevens …
Ondernemingen dienen de persoonlijke gegevens van hun klanten te beschermen om hun reputatie niet op het spel te zetten en niet voor zware boetes komen te staan …

Beter voorkomen dan genezen
Veiligheid maakt deel uit van het DNA van Ricoh en is geïntegreerd in elk van zijn producten. Het is uiterst belangrijk om vanaf het begin in deze behoefte te voorzien. Cybercriminelen richten zich hoe langer hoe meer op ondernemers. Ondernemingen met een online-activiteit kunnen zich niet alleen beveiligen met een alarminstallatie en een dubbel deurslot... Hun gegevens blijven overal toegankelijk! Om ondernemingen te helpen om zich beter tegen de bedreigingen van het internet te beschermen, heeft Ricoh verschillende oplossingen ontwikkeld: 

  • Ongewenste bezoekers op afstand houden: dankzij monitoring-oplossingen, kunnen ondernemingen de activiteit op hun infrastructuur controleren en de toegangen verifiëren. 
  • Computervirussen verwijderen en tegenhouden: een groot aantal besmettingen met malware kunnen dankzij geüpdatete antivirussoftware worden voorkomen.
  • Maak een kopie van uw gegevens: met goede back-upoplossingen beschikken ondernemingen altijd over een reservekopie die hun digitaal bestand gemakkelijk kan herstellen. Dit garandeert een optimale bescherming van alle gegevens.
Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium/Luxembourg licht toe: “De digitale transformatie kan geen risico’s inhouden ... voor zover ze met de nodige veiligheidsvoorzieningen werd ontwikkeld. Indien bovendien de veiligheid ten dienste staat van een digitale transformatie, veronderstelt dit dat de doelstellingen, de prioriteiten en de gebruikte middelen vooraf duidelijk werden omschreven en doordacht. Veiligheid dient aan de basis van de digitale transformatie te liggen; en dat zodra de strategische richting, de doelstellingen en de betrokken teams duidelijk zijn vastgelegd.

Meer informatie over de veiligheidsservice van Ricoh: http://www.ricoh.be/ransomware/

Naar boven

| A propos de Ricoh |

Ricoh est une entreprise technologique mondiale, qui transforme la manière dont les gens travaillent depuis plus de 80 ans. Sous son slogan – imagine. change. – Ricoh continue de mettre à la disposition des entreprises et des individus les services et les technologies qui inspirent l'innovation, contribuent au développement durable et stimulent la croissance des affaires. Parmi ceux-ci figurent des systèmes de gestion documentaire, des services informatiques, des solutions d'impression de production, des systèmes de communication visuelle, des appareils photo numériques et des systèmes industriels.

Le Groupe Ricoh, qui a son siège à Tokyo, est présent dans environ 200 pays et régions. Pour l’exercice fiscal clos en mars 2017, le Groupe Ricoh a réalisé un chiffre d’affaires mondial de 2,028 milliards de yens (environ 18,2 milliards USD).

Pour plus d’informations, visitez : www.ricoh.be/presse

Pour plus d’informations, contactez
Blue Chilli
Sophie Lambert 
Tel.: +32 (0) 477 91 45 72

Naar boven