Belgische Ricoh Academy krijgt (inter)nationale erkenning & start met salestraining voor partners

Printen Twitter Facebook Delicious LinkedIn

Belgische Ricoh Academy krijgt (inter)nationale erkenning & start met salestraining voor partners

Vilvoorde, 10 juni 2010 – Ricoh Belgium, marktleider in print- en kopieersystemen en documentoplossingen voor het kantoor, biedt voortaan salestraining specifiek voor haar partners aan. Het is de Ricoh Academy die deze training organiseert. Dit interne opleidingscentrum staat nu al in voor zowel vorming van de eigen werknemers. De Ricoh Academy kreeg in het voorjaar al de uitdrukkelijke steun van de Vlaamse regering en is nu eveneens de trotse bezitter van het Qfor-kwaliteitslabel.

De behoefte aan salestraining voor de partners invullen
Voor de verkoop van haar toestellen en oplossingen beschikt Ricoh naast een eigen verkoopsteam ook over een sterk partnernetwerk in België. Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium: “Deze partners spelen een cruciale rol in onze verkoop. Uit het feit dat maar liefst 98% van deze partners alleen Ricoh-toestellen verdeelt, blijkt hoe sterk onze wederzijdse band is. We zorgen er dan ook voor dat ze goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de nieuwe toestellen die we op de markt brengen. Maar naast deze productkennis kregen we van onze partners steeds meer de vraag naar meer algemene en salesgerichte opleidingen, voor nieuwe krachten en zelfs voor meer ervaren verkopers. Uiteindelijk hebben we die kennis al in huis voor onze interne medewerkers, en is het organiseren van dergelijke trainingen voor onze partners dus eigenlijk de logische volgende stap.”

Salestraining met een kwaliteitslabel
Linda Verdonck, HR director van Ricoh en verantwoordelijk voor de Ricoh Academy, licht deze nieuwe stap toe: “Zeker wanneer onze partners nieuwe mensen aanwerven, is de vraag naar toegepaste salesopleidingen groot. Wij kunnen hen voortaan deze extra service bieden. Ons omvattend programma wordt gespreid over 5 dagen, en daar komen nog 3 extra field coachings bij: op maat van startende verkopers dus. In zekere zin gaat Ricoh zo een stukje het HR management van sommige partners mee verzorgen. Vaak hebben die zelf niet de tijd of de nodige kennis om dit soort opleidingen te organiseren. Het feit dat onze eigen Ricoh Academy een Qfor- kwaliteitslabel heeft ontvangen, bewijst dat we bijzonder goed geplaatst zijn om dit type opleidingen aan te bieden. Ik denk trouwens dat we een van de weinige, waarschijnlijk de enige zijn tussen de grote hardwareproducenten met een eigen business Ricoh Academy. Op termijn is het uiteraard onze bedoeling om ons aanbod nog verder uit te breiden.”

Nationale en internationale erkenning
De initiatieven die Ricoh met haar Ricoh Academy verwezenlijkt, kunnen op de nodige steun en waardering rekenen. Eind februari maakte Vlaams minister-president Kris Peeters al bekend dat Ricoh één van de vijf bedrijven is die door de Vlaamse regering werden geselecteerd voor strategische investerings- en opleidingssteun. Verspreid over de komende vijf jaar kan Ricoh voor haar investering van 4 miljoen euro rekenen op 1 miljoen euro steun.  Daarnaast kende Qfor de Belgische Ricoh Academy het gelijknamige Qfor-label toe. Dit kwaliteitslabel specifiek voor opleidingsorganisaties is een waarborg voor de kwaliteit en het professionalisme van de opleidingen. Ook de opleidingscentra van Ricoh-vestigingen in andere landen werden recent onderscheiden door The Institute of IT Training (IITT). Ricoh Europe sleepte begin 2010 drie IT Training Awards in de wacht omwille van de hoge standaard en ‘best practices’ van de geboden opleidingen.

Praktisch
De salestraining van de Ricoh Academy is bedoeld voor Ricoh-partners. Een training wordt gespreid over 6,5 volle dagen, waarvan 3 halve dagen field coaching. De training vindt plaats in de Ricoh-gebouwen in Vilvoorde. Deze opleiding is betalend, maar komt wel in aanmerking voor opleidingscheques.

Naar boven