Werknemers van Ricoh Belgium steken zelf de handen uit de mouwen voor het goede doel

Printen Twitter Facebook Delicious LinkedIn

Werknemers van Ricoh Belgium steken zelf de handen uit de mouwen voor het goede doel

MVO_juice

Vilvoorde, 8 februari 2010 – Ricoh Belgium, een belangrijke speler op de markt van kopieerapparaten, printers en faxtoestellen, heeft een nieuw beleid rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) ingevoerd. Deze MVO-politiek van Ricoh nodigt het personeel uit om zelf de handen uit de mouwen te steken. Zo kunnen de medewerkers activiteiten voorstellen waarvan de volledige winst gaat naar goede doelen.

Het concept slaat duidelijk aan en momenteel lopen er meerdere projecten onder de deskundige leiding van Ricoh-medewerkers. Van fruitsap, hotdogs en warme wijn voor UNICEF, over plastic dopjes voor blindengeleidehonden tot speelgoed voor zieke kinderen… De nadruk ligt op een sterke MVO-aanpak, ondersteund door krachtige interne publiciteitscampagnes!

 

WaSH: Elke druppel (fruitsap) telt!
Al ruim 40 jaar ontwikkelt UNICEF onder de naam WaSH (Water, Sanitation & Hygiene) in een honderdtal landen acties die te maken hebben met water, sanitaire voorzieningen en hygiëne. Een groepje Ricoh-medewerkers besliste om dit project te ondersteunen door fruitsap te gaan verkopen. Enkele keren per maand komen deze mensen vroeger naar het werk om de sinaasappelen te persen en vervolgens op ronde te gaan op alle verdiepingen van het gebouw. Ricoh staat in voor de aankoop van de sinaasappelen en het materiaal (fruitpersen, bekertjes…). Eén glas vers fruitsap kost 1,50 euro en de opbrengsten gaan integraal naar het WaSH-project. Een interne publiciteitscampagne met affiches zet deze fruitsap-actie extra in de verf.

Warme wijn en hotdogs voor UNICEF
In december 2009 ging een ander groepje Ricoh-medewerkers van start met het verkopen van warme wijn en hotdogs, en dit ten voordele van verschillende UNICEF-projecten. Ricoh zorgde voor de ingrediënten en huurde een aanhangwagen die speciaal is uitgerust voor dit soort acties. De medewerkers deden de rest en de verkoop was een groot succes!

Plastic dopjes voor blindengeleidehonden
Ricoh verzamelt nu al meerdere maanden plastic dopjes, een actie met als doel de ondersteuning van het Belgische Centrum voor Blindengeleidehonden in Tongeren. Dit centrum legt zich toe op het grootbrengen en opleiden van blindengeleidehonden, maar ze begeleiden ook slechtziende personen in de omgang met deze honden. De ingezamelde dopjes worden gerecycleerd en verwerkt tot duurzame paletten. Een mooie maatschappelijke actie die ook ecologisch verantwoord is!

Speelgoed voor zieke kinderen
De eindejaarsperiode is niet gemakkelijk voor kinderen die in een ziekenhuis verblijven. In december 2009 wilde Ricoh hen een hart onder de riem steken. De Ricoh-medewerkers zelf hebben speelgoed ingezameld voor het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). Ricoh heeft zich bij deze actie aangesloten door twee bestelwagens met nieuw speelgoed te laten leveren.

Ricoh, partner van Child Focus
Sinds 2005 steunt Ricoh Child Focus door het ter beschikking stellen van een aantal kopieerapparaten om de vereniging bij te staan in haar missie. Bovendien kan Child Focus in dringende situaties, waarbij in een korte tijdspanne duizenden kopies gemaakt moeten worden, een beroep doen op de ‘repro’-afdeling van Ricoh. Ricoh-medewerkers hebben zich ook al persoonlijk ingezet om een sensibiliserings- en preventiecampagne op poten te zetten voor de ‘Internationale dag van de vermiste kinderen’.

Inzameling van kleding en dekens voor Pemuco
Pemuco is een klein bergdorpje in Chili, ongeveer 450km ten zuiden van Santiago. Deze landelijke gemeente wordt beschouwd als een van de armste dorpjes van het land. Elk jaar organiseert een Ricoh-medewerkster, samen met andere vrijwilligers, een inzamelactie voor kleding, dekens en schoenen, maar ook voor kasten, stoelen en ander materiaal. Na afloop van de actie worden de spullen per container naar Chili vervoerd. Daar zorgen vrijwilligers voor de distributie ervan. Ricoh zelf ondersteunt deze actie met een donatie van 300 euro, waarmee een deel van de logistieke kosten worden gedekt.


Belangrijke maatschappelijke rol
« "Voor de bedrijven is er een belangrijke sociale taak weggelegd", », benadrukt Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium. « De maatschappelijke verantwoordelijkheid is een belangrijk onderdeel van duurzaam ondernemen, wat veel verder gaat dan een goed budgetbeheer. De gedachte dat de verdiensten van een onderneming enkel op de financiële resultaten zijn gebaseerd, is niet meer van deze tijd. Vandaag, in de 21e eeuw, worden bedrijven beoordeeld op de geïntegreerde resultaten: financieel en maatschappelijk. Zakelijk succes hangt in alle opzichten af van een ware empathie. De steun die wij aan maatschappelijke projecten geven, is de laatste jaren enorm toegenomen. In de mate van het mogelijke is deze ook opgenomen in ons personeelsbeleid. Zo stimuleren we onze medewerkers om zich toe te leggen op projecten die ze zelf kiezen. En het moet gezegd worden dat ze nooit aarzelen om de handen uit de mouwen te steken voor een project wat hen nauw aan het hart ligt. In het verleden hebben een dertigtal van onze medewerkers in het kader van de ‘Internationale dag van de vermiste kinderen’ voor Child Focus een campagne op poten gezet rond sensibilisering en preventie. Vandaag persen ze sinaasappelen en verkopen ze het sap ter ondersteuning van de campagne voor de toegankelijkheid van drinkbaar water van UNICEF, ze verzamelen plastic dopjes om de opleiding van blindengeleidehonden te sponsoren… Allemaal projecten waar we met enige trots onze bescheiden bijdrage aan leveren." »

Naar boven