23.02.2023

Technologische investeringen onvoldoende gericht op het verbeteren van de werkbeleving

Optimale werkbeleving essentieel voor aantrekken en behouden personeel

Ricoh Europe, 23 februari 2023 – In veel organisaties blijven de technologische investeringen voor het verbeteren van de werkbeleving achter. En dat terwijl een optimale werkbeleving cruciaal is voor het aantrekken en behouden van talent. Dit blijkt uit recent onderzoek van Ricoh, dat werd uitgevoerd door Opinium en geanalyseerd door het Centre for Economics and Business Research (CEBR). Aan het onderzoek deden 1000 werknemers en 250 beslissers van Nederlandse organisaties mee. 

41% van de werknemers zegt dat de introductie van nieuwe technologieën binnen hun organisatie niet het gewenste effect heeft op hun werk(beleving). Mogelijk zijn werkgevers onvoldoende op de hoogte van de wensen en behoeften van hun werknemers als het gaat om digitale transformatie. En kunnen zij hier daarom geen passende invulling aan geven. Technologische investeringen leiden hierdoor vaak niet tot het gewenste resultaat.

Werkbeleving reden om bij werkgever te blijven

Als bedrijven niets of onvoldoende doen om de werkbeleving te verbeteren, kan dit gevolgen hebben voor de productiviteit én het aantrekken en behouden van talent. Meer dan een kwart van de werknemers (27%) noemt de arbeidsomstandigheden en werkbeleving namelijk als een belangrijke reden om bij hun huidige werkgever te blijven.

Vertrek talenten voorkomen

Werkgevers willen het vertrek van hun talenten vanzelfsprekend voorkomen. Want een werknemer vervangen is kostbaar. Toch zetten nog maar weinig bedrijven digitale werkplektechnologieën in om de werkbeleving te verbeteren. Zo maakt één op de vier Nederlandse organisaties nog geen gebruik van productiviteits- en projectmanagementsoftware (32%), automatiseringssoftware (28%) of hybride vergadertechnologie (27%).

Concrete oplossingen

Om werknemers zoveel mogelijk aan boord te houden, is het voor organisaties belangrijk om niet alleen om feedback te vragen aan werknemers. Natuurlijk is het belangrijk dat werknemers zich gehoord voelen, maar vervolgens moet deze feedback ook worden omgezet in concrete oplossingen op de werkplek.

Optimale werkbeleving, hogere loyaliteit

Door strategieën te implementeren en investeringen te doen waarbij de werknemer centraal staat, verbetert automatisch de werkbeleving en de loyaliteit van werknemers. Dit leidt dan weer tot waardevoller, efficiënter werk én betere resultaten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meerderheid van de werknemers (62%) zich bewust is van de meerwaarde die zij aan de organisatie kunnen toevoegen als zij de juiste technologieën tot hun beschikking hebben.

Mens centraal bij transformatie

Eugene Kersjes, CEO van Ricoh Nederland, vertelt: “Organisaties investeren vooral in tools en technologieën om hun groei en toekomstbestendigheid te waarborgen. En om concurrerend te blijven. Daartegenover blijkt uit onderzoek dat zij er niet in slagen om met werknemers te communiceren over mogelijkheden om hun werk gemakkelijker, efficiënter en leuker maken. Als de werkomgeving niet optimaal is, is de kans aanwezig dat werknemers verder gaan zoeken.”

Kersjes vervolgt: “Daarom moet de werknemer centraal staan bij elke transformatie van een werkplek. Daarbij is het belangrijk dat organisaties écht luisteren naar de behoeften en uitdagingen van werknemers, en hier actief op inspelen. Dit is essentieel voor het aantrekken en behouden van talent, het stimuleren van samenwerking, het verhogen van de productiviteit én het zorgen voor een gevoel van voldoening binnen de hele organisatie.”

| Over Ricoh |

Ricoh creëert digitale werkomgevingen door het gebruik van innovatieve technologieën en diensten die mensen in staat stellen slimmer te werken, vanwaar ze zich ook bevinden.

In de loop van zijn 85-jarige geschiedenis bouwde Ricoh een gecultiveerde kennis en organisatorische capaciteiten uit. Dat maakt van het bedrijf een toonaangevende leverancier van digitale diensten, informatiebeheer en print- en beeldvormingsoplossingen die zijn ontwikkeld om digitale transformatie te ondersteunen en bedrijfsprestaties te optimaliseren. 

Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, maar de Ricoh Group heeft belangrijke vestigingen over de hele wereld en haar producten en diensten bereiken vandaag klanten in ongeveer 200 landen en regio's. In het boekjaar dat eindigde in maart 2022 behaalde de Ricoh Group een wereldwijde omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Ga naar www.ricoh.be voor meer informatie.

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alle rechten voorbehouden. Alle productnamen waarnaar wordt verwezen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven.